۲۶ مهر ۱۳۹۶

اشتراك مطالب

اشتراک rss مطالب

اشتراک توسط ایمیل:

مديريت انرژي
بايگاني موضوعي
بایگانی ماهانه

اهميت سرعت باد در باربرداري


Big Blue و دليل واژگوني آن

Big Blue نام يك جرثقيل فوق سنگين چرخ زنجيري بود كه در سال ۱۹۹۹ واژگون شد و سه نفر را كشت.
حدود ساعت  ۵  بعد از ظهر، Big Blue در حال ساخت استادیوم بیس بال در  Wisconsin بود كه واژگون شد.

Big Blue بزرگترين جرثقيل در زمان خود با ظرفيت ۲۵۰۰ تن بود كه هنگام نصب سقف استاديوم با وزن حدودي ۴۵۰  تن تعادل خود را از دست داد، سه نفر را كشت و خسارات مالي زيادي بر جاي گذاشت.

*** دليل واژگوني  Big Blue  انجام باربرداري درسرعت باد غير مجاز بود ***

سرعت باد حدود ۳۲ الی ۳۴ کیلومتر در ساعت  بود كه كارگران نگراني خود را از سرعت باد ابراز داشتند، اما بطور ناگهاني باد به سرعت ۴۲ تا ۴۳ کیلومتر در ساعت رسيد و باعث واژگوني جرثقيل گرديد.
بررسي نشان داد اگر چه اثرات سرعت باد روي خود جرثقيل محاسبه شده بود اما اثر باد روي باري كه جرثقيل lift  مي كرد در نظر گرفته نشده بود.

با کلیک روی لینک زیر كليپ مربوطه را تماشا نماييد:

BigBlue

با تشكر از توجه شما
اداره ايمني پالايش نفت امام خميني (ره)

 

Big Blue Crane collapse

The Big Blue was a Lampson LTL-1500 Transi-Lift heavy lift crawler crane that collapsed on July 14, 1999, killing three Ironworkers

On July 14, 1999 at approximately 5:12 pm, the Big Blue collapsed during the construction of the Miller Park baseball stadium in Milwaukee, Wisconsin, with a load of over 450 tonnes (440 long tons; 500 short tons) on the hook. Three Iron Workers Local 8 members, Jeffrey Wischer, William DeGrave, and Jerome Starr, were killed when the suspended personnel platform in which they were observing the lift was hit by the falling crane. A camera crew was filming construction of the stadium on that day and captured the collapse on video as it occurred. Wind speeds were between 20 to 21 miles per hour (32 to 34 km/h), with gusts of up to 26 to 27 miles per hour (42 to 43 km/h), at the time of the collapse.

The boom was rated to 20 miles per hour (32 km/h), and other workers had expressed concern at the speed of the wind. An investigation revealed that although the effects of side winds on the crane itself had been calculated, it had not been considered for the load the crane was lifting.