مسئول رنگ و سندبلاست پالایشگاه شازند گفت : در صنایع نفتی ،حفاظت از لوله ها و تجهیزات در برابر خوردگی، یکی از الزامات اصلی بهره برداری بلند مدت و ایمن است .
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سیاوش نوروزی مسئول رنگ و سندبلاست پالایشگاه شازند در گفتگو با واحد خبر بیان داشت : فعالیتهای واحد رنگ و سند بلاست به ترتیب شامل زنگ زدایی و تمیز نمودن سطوح تجهیزات ، آماده سازی جهت رنگ آمیزی مطابق با استاندارد ها و سپس اعمال پوشش رنگ در لایه های مختلف رنگ به فراخور جنس و نوع تجهیزات ، می باشد .
وی اظهار داشت : به عبارت دیگر نقش این واحد در فرایندهای عملیاتی پالایشگاه، .جلوگیری و به تعویق انداختن خوردگی فلزات است .
نوروزی با اشاره به نقش ارزشمند واحد رنگ و سندبلاست در عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه تصریح کرد: در زمان تعمیرات اساسی، یکی از مهمترین اقدامات، تشخیص میزان خوردگی لوله ها و تجهیزات و پیشگیری از بروز یا تشدید آن در آینده می باشد؛ بر همین اساس این واحد با سند بلاست و رنگ آمیزی های دقیق و فنی -که طبق استانداردهای جهانی صورت می پذیرد- نقش بسیار مهم و ارزشمندی را در حوزه حفاظت از خوردگی فلزات ایفا می نماید .
مسئول رنگ و سندبلاست پالایشگاه بیان داشت : این واحد در یک تصمیم جدید با اخذ مشاوره و تأیید آقای مجتبی جهانی بازرس رنگ واحد بازرسی فنی، اقدام به عملیات سند بلاست در داخل برخی از لوله ها که سیال درون آن ها باعث خوردگی شده و همچنین تغییر نوع رنگ از فنولیک به گلس فلیک می گردید، نموده است .
وی با اشاره به نتایج این مهم گفت :این تصمیم جدید، نتایج شایان توجهی را در بر داشت که از مهمترین آنها می توان به افزایش چشمگیر مقاومت در برابر خوردگی در محیطهای خورنده و افزایش ضخامت مؤثر فیلم خشک (DFT) و همچنین ایجاد مانع فیزیکی مستحکم در برابر نفوذ عوامل خورنده اشاره کرد .
نوروزی مقاومت مکانیکی و سایشی بالاتر در مقایسه با پوشش فنولیک ، دوام بیشتر در شرایط بهره برداری طولانی مدت وکاهش نیاز به تعمیرات مکرر را از دیگر دستاوردهای این اقدام برشمرد .
وی افزود : این نتایج ارزشمند در نهایت منجر به صرفه جویی در هزینه ها و بهبود پایداری عملکرد سیستم در شرایط سخت عملیاتی می گردد .
مسئول رنگ و سندبلاست در خصوص نمونه عملی اجرا شده در این خصوص افزود :لوله ۳۸ اینچ مربوط به Fuel Gass واحد ۱۹ که چندین مرتبه بر اثر خوردگی سوراخ شده و تعمیر و تعویض آن نیازمند خروج واحد از سرویس بود با مشورت واحد حفاظت از خوردگی فلزات بازرسی فنی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مقرر شد داخل لوله سند بلاست شده و از رنگ گلس فلیک به ضخامت ۷۰۰ میکرون استفاده شود که این امر موجب طول عمر و عدم خوردگی لوله خواهد شد.
وی در خاتمه از تلاشهای ارزشمند همکاران واحد رنگ و سندبلاست در راستای انجام متعهدانه و بهینه وظایف کاری قدردانی به عمل آورد .