با تلاش و خلاقیت همکاران کارگاه تعمیرات مکانیک پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند دستگاه درب بشکه بُر ساخته شد

به گزارش روابط عمومی پالایشگاه ، تلاشگران خوش ذوق کارگاه مکانیک شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند توانستند دستگاهی را بسازند که در هر ساعت درب ۶۰ عدد بشگه ۲۲۰ لیتری ظروف روغن را برش دهد و از بشکه های انباری،ظروف قابل استفاده ی بهینه برای تخلیه کاتالیست وحمل نقل و سرند کردن و جدا سازی کاتالیست ها به هنگام تعمیرات اساسی استفاده نمایند .

به گزارش روابط عمومی پالایشگاه ، تلاشگران خوش ذوق کارگاه مکانیک شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند توانستند دستگاهی را بسازند که در هر ساعت درب ۶۰ عدد بشگه ۲۲۰ لیتری ظروف روغن را برش دهد و از بشکه های انباری،ظروف قابل استفاده ی بهینه برای تخلیه کاتالیست وحمل نقل و سرند کردن و جدا سازی کاتالیست ها به هنگام تعمیرات اساسی استفاده نمایند .

هدف ازطراحی و ساخت دستگاه :

در پالایشگاه و بیشتر به هنگام اورهال، برای تخلیه کاتالیست و حمل نقل و سرند کردن و جدا سازی کاتالیست های،آن نیاز به تعداد قابل توجهی بشکه درب باز می باشد.این دستگاه به سفارش اداره تدارکات کالا جهت بریدن درب ۱۲۰۰۰ بشکه فلزی،جهت تخلیه و حمل و شارژ کاتالیست های رآکتورهای واحدها توسط کارگاه مرکزی طراحی و ساخته شد که پس از انجام مراحل آزمایش و تایید نهایی، تحویل اداره تدارکات کالا گردید. یاد آور می شود از آنجایی که در گذشته برای برش درب بشکه، از روش کارِ گَرم (برش اکسی استیلن) استفاده می شد و چون داخل اکثر بشکه ها، ته مانده مواد نفتی وجود دارد، امکان آتش گرفتن و انفجار وجود داشت که ای اتفاق موجب شد نسبت به طراحی و ساخت دستگاه فوق، با ایمنی کامل و سرعت عمل انجام کار گردید.

مزایای دستگاه :

۱- برش آسان و بدون بجا ماندن پلیسه روی کار ؛ ۲- بومی بودن کامل دستگاه ؛ ۳- ایمنی بسیار بالا (به دلیل عملیات برشکاری سرد)؛ ۴- سرعت عمل بالا (زمان برش هر درب بشکه، کمتر از یک دقیقه)؛ ۵- عدم وجود مشابه خارجی و داخلی و کاهش هزینه ها و صرف وقت.

طرز کار دستگاه :

این دستگاه دارای یک سه نظام گردان است که با دو پدال پایی، فکهای آن باز و بسته می شود .برای شروع کار با فشار دادن پدال سه نظام باز می ماند و در این حال بشکه را عمود روی صفحه سه نظام قرار می دهیم و با فشاردادن پدال دوم سه نظام بسته شده و انتهای بشکه روی سه نظام گردان ثابت می شود و در قسمت بالا دو قرقره مخصوص وجود دارد که لبه بشکه بین آنها قرار می گیرد و به وسیله یک الکترو موتور که دور آن توسط گیربکس کم شده است، به حرکت در می آید . حال یک بازوی مکانیکی که سر آن یک عدد آهن ربای الکتریکی کار گذاشته شده، روی وسط درب بشکه قرار می گیرد و هنگام برش، درب بریده شده را نگه می دارد . در کنار قرقره های محرک، یک تیغه برش از بالا بشکه را سوراخ کرده و وارد آن می شود و در حالی که بشکه می چرخد،تیغه ثابت مانده و کار برش را انجام می دهد و با یک دور چرخش کامل بشکه، درب آن بریده می شود و توسط بازوی مکانیکی جدا می شود .