آلودگی هوای کلان شهرها تنها مربوط به بنزین و گازوئیل نیست

مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه آلودگی هوای کلان شهرها تنها مربوط به بنزین و گازوئیل نیست، گفت: نوع خودروها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و کارخانجات که انرژی بالایی مصرف می‌کنند، از عوامل اصلی آلودگی هوا است.

نظام‌الدین برزگری در واکنش به ارائه برخی گزارش‌ها و اینکه گفته می‌شود علت اصلی آلودگی هوای کلان شهرهای کشور بالا بودن میزان گوگرد بنزین و گازوئیل است، گفت: با توجه به تجاربی که در سازمان ملی استاندارد کسب کرده‌ام و موضوعات مربوط به محیط زیست ملی و بین‌المللی را به خوبی می شناسم، باید عنوان کنم که آلودگی هوا تنها مربوط به بالا بودن گوگرد بنزین و گازوئیل نیست.

عضو کار گروه هوای پاک و مدیریت سبز سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه آلودگی هوای کلان شهرهای ایران به عوامل متعددی بستگی دارد، افزود: یکی از دلایل افزایش آلودگی هوای کلان شهرهای کشور، بالا رفتن سن خودروها و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی چند سال اخیر و اعمال سیاست‌های نادرست اقتصادی در دولت گذشته، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که امروز به بیماری فرسودگی و پیری مبتلا شده است، به خوبی انجام نشد.

مصرف ۲۰ تا ۳۰ برابری سوخت در خودروهای فرسوده

رییس سابق سازمان ملی استاندارد ادامه داد: یک خودروی فرسوده نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ برابر خودروی با استاندارد یورو۴ سوخت مصرف می‌کند که بدون شک این موضوع به افزایش آلاینده‌های هوا نیز کمک خواهد کرد.

برزگری، با اشاره به اینکه استاندارد خودروهای کشور باید مطابق یورو۴ و یا نزدیک با آن باشد، گفت: در شرایط کنونی برخی تولیدات خودروسازان خارجی از مرز استاندارد یورو۵ نیز گذشته است که البته در ایران نیز تعدادی از خودروسازان محصولات خود را به استانداردهای یورو۴ نزدیک کرده‌اند.

تولید خودرو و سوخت با استانداردهای یورو۴ باید موازی با یکدیگر باشد

وی افزود: تولید خودرو و سوخت با استانداردهای یورو۴ باید موازی با یکدیگر انجام شود، اما متاسفانه خودروسازان داخلی در چند سال گذشته معتقد بودند که ابتدا باید سوخت یورو۴ تولید شود سپس در فکر تولید خودرو با استانداردهای یورو۴ و بالاتر بود.

مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری، تصریح کرد: خوشبخاته در دولت فعلی اقدام های مناسبی برای تولید بنزین یورو۴ آغاز شده که در حال حاضر نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر سوخت یورو۴ در کشور تولید می‌شود.

مشکلات مربوط به سوخت عامل اصلی آلودگی هوا نیست

برزگری افزود: بدون شک در شرایط کنونی نوع خودرو، سوخت، وجود خودروهای فرسوده، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و کارخانجاتی که انرژی بالایی مصرف می‌کنند و همچنین ریزگردها از عوامل اصلی آلودگی هوای کلان شهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز هستند، لذا نمی‌توان مشکلات مربوط به سوخت را عامل اصلی آلودگی هوا عنوان کرد.

رییس سابق سازمان ملی استاندارد، اجرای مناسب مدیریت سبز را یکی از راهکارهای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی دانست و عنوان کرد: منظور از مدیریت سبز، حفاظت از آب و خاک، هوا و انرژی و حتی مسائل بازیافت ضایعات و مدیریت پسماندهای آبی و خاکی است که اگر در سازمان‌های مختلف دولتی اجرایی شود می‌تواند به حفظ محیط زیست کشور کمک کند.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری بر حل مشکلات و معضلات زیست محیطی کشور، تصریح کرد: بدون شک سال ۹۳، سال شکوفایی استانداردهای زیست محیطی در ایران است.

مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری، در ادامه به آلودگی هوا توسط سیستم گرمایشی منازل مسکونی و اداری اشاره کرد و افزود: در شهری همچون تهران میلیون‌ها دودکش، دود موتورخانه‌ها را روانه هوای تهران می‌کنند که این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش آلاینده‌های هوا عنوان می‌شود.

برزگری به لزوم رعایت استانداردسازی در تجهیزات و کارخانجات تولید وسایل گرمایشی اشاره و عنوان کرد: کارخانجاتی که وسایل گرمایشی و محصولی تولید می‌کنند که انرژی‌بر است باید استانداردهای لازم و مورد نظر را رعایت کنند تا هرچه بیشتر به کاهش مصرف انرژی کمک کرده باشند.