معاون وزیر نفت: تولید و مصرف کنونی بنزین کشور برابر است

هم اکنون روزانه ۵۴ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و روزانه حدود ۵۴ میلیون لیتر نیز در کشور مصرف می شود که تا پایان برنامه پنجم این میزان به روزانه ۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر و میزان مصرف نیز به روزانه ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی صبح امروز در یک نشست خبری ضمن اعلام این خبر گفت: طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان به حدود ۳ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که از حدود سه سال پیش اجرای این پروژه شروع شد ولی با توجه به مشکلاتی که برای تامین اعتبار آن پیش آمد این طرح متوقف شد.
وی افزود: بر اساس جلساتی که با رئیس سازمان خصوصی سازی، شرکا و صاحبان سهام پالایشگاه اصفهان برگزار شد تصمیم بر این شد که این طرح اجرا شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از تامین منابع مالی مورد نیاز طرح توسعه پالایشگاه اصفهان از منابع داخلی و خارجی خبر داد و افزود: پروژه طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان یکی از طرح های بزرگ شرکت ملی پالایش و پخش است و هم اکنون مخازن این پروژه احداث شده و زیرساخت های آن نیز در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از واگذار نشدن پالایشگاه های امام خمینی شازند و آبادان خبر داد و تصریح کرد: با موافقت رئیس جمهوری قرار شد پالایشگاه های امام خمینی شازند و آبادان واگذار نشوند و مابقی پالایشگاه های کشور به بخش خصوصی واگذار شوند که تصمیم گیری قطعی در این باره در جلسه آینده با سازمان خصوصی سازی که هفته آینده برگزار می شود گرفته خواهد شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون پروژه های بهینه سازی و بنزین سازی در پالایشگاه های کشور در دست اجراست، گفت: هماهنگی لازم بین ما و سهام داران جدید پالایشگاه ها برای تحویل پروژه انجام خواهد شد و ما همکاری لازم را با سهام داران جدید انجام خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از اجرای ۱۰ پروژه توسعه پالایشگاه ها در ۷ پالایشگاه کشور و ساخت ۷ پالایشگاه جدید خبر داد و گفت: در دولت نهم این پروژه ها تعریف شد و نقشه راه شرکت ملی پالایش و پخش برای جلوگیری از بخش واردات بر اساس توسعه پالایشگاه ها و ساخت پالایشگاه های جدید تا پایان برنامه چشم انداز مشخص شده است.
ضیغمی ظرفیت کنونی پالایش خوراک در ۷ پالایشگاه کشور را یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه اعلام و تصریح کرد: این میزان تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار بشکه و تا پایان چشم انداز توسعه به روزانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه شامل نفت خام و میعانات گازی خواهد رسید.
وی از افزایش تولید بنزین پالایشگاه آبادان به میزان روزانه حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر خبر داد و گفت: هم اکنون روزانه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در پالایشگاه آبادان تولید می شود که این میزان با اجرای فاز نخست طرح بنزین سازی روزانه حدود ۴.۶ میلیون لیتر افزایش یافته و به روزانه ۱۳ میلیون و ۶۰۰ لیتر رسید.
وی تصریح کرد: با اجرای کامل طرح بنزین سازی در پالایشگاه آبادان ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه تا روزانه ۶ میلیون لیتر قابل افزایش است و با بهره برداری از طرح تثبیت ظرفیت در پالایشگاه روزانه حدود ۶ میلیون لیتر دیگر بنزین با استاندارد یورو ۴ به ظرفیت تولید این پالایشگاه افزوده خواهد شد و در مجموع ظرفیت تولید آن به روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید.
بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان ازمدت‌ها پیش آماده راه‌اندازی بود
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: برخی تلاش می‌کنند علت حادثه آتش سوزی در راه‌اندازی فاز اول پروژه بنزین سازی پالایشگاه آبادان را تعجیل در راه‌اندازی و عدم آمادگی این طرح عنوان کنند که به هیچ وجه به این شکل نبوده و این طرح از ماه‌های گذشته پس از آزمایش‌های فراوان پیش‌راه‌اندازی شده و آماده بهره‌برداری بود.
علیرضا ضیغمی با انتقاد از برخی شیطنت رسانه های خارجی که سعی کردند این حادثه را به عدم توانایی نیروهای داخلی در راه اندازی پروژه های پالایشگاهی مرتبط جلوه دهند، افزود: متاسفانه رسانه های خارجی با خباثت و شیطنت تمام این حادثه را به نحوی منعکس کردند تا دستاوردهای کشور را در زمینه تولید بنزین و راه اندازی طرح های متعدد پالایشگاهی با اتکا به توان داخلی تخریب سازند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با انتقاد از عدم همکاری شرکت های خارجی برای راه اندازی دستگاه ها و تجهیزات فروخته شده گفت: این شرکت ها به بهانه های عجیب و واهی حاضر به حضور در ایران نشدند و این در شرایطی بود که آن ها طبق قرارداد موظف به راه اندازی و خدمات پس از فروش تجهیزاتی بودند که خریداری شده بود.
ضیغمی با اشاره به عذرخواهی یکی از شرکت های آلمانی پس از حادثه پالایشگاه آبادان که حاضر به همکاری در راه اندازی تجهیزات خود نشده بود، تاکید کرد: شرکت هایی که حاضر به حضور در شرکت و راه اندازی تجهیزات خود نشدند، در صورت ادامه روند گذشته در لیست سیاه ما قرار گرفته و صنعت نفت ایران دیگر تحت هیچ شرایطی حاضر به همکاری با آن ها نخواهد بود و این در شرایطی است که مشارکت در پروژه های پالایشگاهی ایران برای این کشورها سودآور است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تصریح کرد: به این شکل نبوده است که تحریم ها موجب ضرر و زیان ما شود و خوشبختانه با تحریم ها کشور به توان داخلی متکی شده و هم اکنون برخی تجهیزات پالایشگاهی که در گذشته تامین آن ها وابسته به خارج بود، در حال تولید انبوه است.
وی با اشاره به این که برخی علت حادثه را تعجیل در راه اندازی مطرح می کنند، گفت: یک پروژه پالایشگاهی یک فرآیند ساده نیست که بدون تست و با عجله آن را آماده بهره برداری کرد، این طرح نیز همچون دیگر طرح های پالایشگاهی قسمت به قسمت و با فشاری ۱.۵ برابر عملیات اصلی در مراحل مختلف با آب و هوا تست شده و سپس طی فرآیندی که هزاران بخش پیچیده دارد، وارد مرحله راه اندازی شده بود که متاسفانه با یک اشکال در یکی از بخش های غیرپیچیده دچار این حادثه شد.
ضیغمی در پایان با اشاره به این که در این حادثه هیچ دستگاه و لوله ای منفجر نشده و آسیب ندیده است، تاکید کرد: پس از تمامی حادثه ها در شرکت ملی پالایش و پخش ستادی تشکیل می شود تا به بررسی علت حادثه بپردازد و در این حادثه نیز این ستاد تشکیل شده و دلایل حادثه را با جزئیات و دقت تمام پیگیری می کند.
عبدالرضا مهربان نیز در این نشست خبری با اشاره به حادثه اخیر آتش سوزی در پالایشگاه آبادان گفت: برخی می گویند که این طرح بدون آزمایش و با عجله راه اندازی شده است، اما به این شکل نبوده است و اصولا طرح های پالایشگاهی را نمی توان به این شکل راه اندازی کرد و چنین موضوعی صحت ندارد.
وی با اشاره به این که راه اندازی یک طرح پالایشگاه یک زنجیره است که نمی توان بدون تکمیل کردن و آزمایشات فراوان آن را راه اندازی و وارد مدار کرد، افزود: فاز نخست بنزین سازی نیز که در روز سوم خرداد و در هنگام راه اندازی دچار حادثه شد، مرحله به مرحله کارشناسی شده و بعد از تست و آزمایش های فراوان وارد سایت شده بود.
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: این پروژه از آذرماه سال گذشته مراحل پایان نصب مکانیکی خود را طی کرد و پس از آن واحد یوتیلیتی در مدار قرار گرفت و پس از این مرحله با آزمایش دستگاه ها و تجهیزات، مدارهای برق نیز آماده راه اندازی شدند.
مهربان تاکید کرد: در مرحله پیش راه اندازی از بسیاری از سازندگان خارجی دعوت کردیم تا برای حفظ گارانتی تجهیزات و قطعات خریداری شده حضور یافته و دستگاه ها را راه اندازی کنند که برخی از آن ها از جمله یک شرکت آلمانی حاضر نشدند برای راه اندازی تجهیزاتی که طبق قرارداد به ما فروخته بودند، در ایران حاضر شوند.
وی افزود: در این شرایط با عدم همکاری سازندگان خارجی در راه اندازی تجهیزاتی از جمله کمپرسورها روبرو شده و تصمیم گرفتیم به کمک کارشناسان و متخصصان داخلی تجهیزات را راه اندازی کنیم که برای این منظور از کارشناسان مجرب پالایشگاه آبادان و نیز متخصصان شرکت پیمانکار استفاده کردیم و دستگاه ها را با اطمینان از عملکرد و آزمایش های متعدد راه اندازی شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به مرحله پیش راه اندازی فاز نخست طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان در ۱۵ اردیبهشت امسال گفت: این واحد از لحاظ عملکرد فرآیندی مورد آزمایش قرار گرفت و از اوایل خرداد طرح به طور کامل و بدون هیچ مشکلی آماده راه اندازی شد.
بر اساس این گزارش، هفته گذشته و در مراسم بهره برداری از پروژه فاز نخست پروژه بنزین سازی پالایشگاه آبادان با حضور رئیس جمهور، بخش از این طرح دچار حادثه آتش سوزی شد که هم اکنون ستاد بحرانی که به این منظور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تشکیل شده است، در حال بررسی علت دقیق این حادثه هستند.