مهندس رجبی مدیرعامل در حاشیه پانزدهیمن نمایشگاه تخصصی صنعت استان مرکزی بیان داشت : پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از مهمترین پالایشگاه های کشور در تولید محصولات اصلی و محصولات ویژه است

پانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت استان مرکزی که با حضور فعال و پررنگ صنایع برتر استان از جمله شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند همراه بود ، پس از چهار روز برگزاری به پایان رسید  .

به گزارش روابط عمومی از آنجا که استان مرکزی قطب سوم صنعتی کشور محسوب می گردد و به لحاظ تنوع صنایع ، جایگاه نخست را در کشور دارا می باشد ، این نمایشگاه همزمان با هفته فرهنگی اراک با حضور استاندار مرکزی و جمعی از سفرای کشورهای مختلف در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک گشایش یافت .

پانزدهیمن نمایشگاه تخصصی صنعت استان مرکزی با حضور گسترده گروه های صنایع تولیدی ، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاهی ، ماشین آلات صنعتی و معدنی ، تجهیزات صنعتی ، فنی و مهندسی ، صنایع ریلی ، اتوماسیون ، ابزارآلات ، صنایع پیشرفته ، آلومینیوم ، متالوژی و ریخته گری و جمع کثیری از فعالان در حوزه صنایع ، با رویکرد توسعه ، حمایت از صنایع تولیدی ، تولید کالای ایرانی و صادرات برندهای تخصصی کشور با حضور بیش از ۲۰۰ میهمان داخلی و خارجی برگزار گردید .

در این نمایشگاه که از رویدادهای مهم اقتصادی کشور محسوب می گردد و به لحاظ موقعیت برگزاری نمایشگاه و  همچنین تعداد قابل توجه صنایع شرکت کننده از اهمیت بالایی برخوردار است ،  شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند حضوری فعال و ارزشمند داشت . 

مهندس رجبی در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت استان مرکزی گفت : « شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به عنوان یکی از مهمترین پالایشگاه های کشور ، فرآوردهای اصلی همچون بنزین ، گازوئیل و …  همچنین فرآوردهای ویژه همچون پروپیلین ، ATR ، نرمال هگزان و CSO تولید می نماید که مورد نیاز دیگر صنایع ، همچون پتروشیمی و کشتیرانی است . »

وی با اشاره به پایان پذیرفتن عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه افزود : « این عملیات سنگین که از نهم مهر ماه سال جاری آغاز شده بود ، پس از ۲۵ روز تلاش نفس گیر و شبانه روزی با موفقیت و بدون هیچ حادثه
 ناتوان کننده به پایان رسید و واحدهای تحت عملیات ، در مرحله راه اندازی و تولید فرآورده هستند .»

همچنین در طی ۴ روز برگزاری نمایشگاه ، چند نفر از مدیران و رؤسای پالایشگاه در محل نمایشگاه با صدا و سیمای شبکه آفتاب مصاحبه خبری انجام دادند .  مهندس غلامی مدیرعملیات شرکت در این مصاحبه خبری گفت : پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اولین پالایشگاه عصر انقلاب است که تمامی تولیدات آن استاندارد جهانی یورو ۴ را دارد . و اولین پالایشگاهی است که طرح توسعه در آن اجرا گردید و به لطف الهی در حال حاضر در عرضه محصولات با کیفیت و سازگار با محیط زیست در کشور مقام نخست را داریم . »

وی با اشاره به توانمندی های منحصر به فرد پالایشگاه تصریح کرد : «این مجموعه صنعتی اولین پتروپالایشگاه کشور است که در آن محصولات پلیمری از جمله « پروپیلن » در گرید پلیمری و « نرمال هگزان » جهت استفاده در صنایع غذایی و پتروشیمی در آن تولید می گردد که در نتیجه از خروج ۳۰ تا ۴۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می شود  . پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اولین تولید کننده سوخت کشتیرانی جمهوری اسلامی است که تمامی نیاز کشور را در این حوزه تأمین می نماید . از دیگر سو قابلیت تولید نرمال پنتان نیز در این شرکت وجود دارد »

مهندس غلامی در پایان سخنان خود با اشاره به دشواری و هزینه بر بودن تأمین سوخت مورد نیاز کشور ، بر لزوم دقت نظر عمومی در مصرف حامل های انرژی تأکید نمود .

در بخش دیگری از این مصاحبه خبری ، مهندس شهنازی رئیس بهداشت ، ایمنی ، محیط زیست و پدافند غیرعامل پالایشگاه بیان داشت : « مسأله محیط زیست برای ما بسیار حائز اهمیت است و ما برای مقابله با آلودگی هوا ، آب و خاک مطالعات جامعی انجام داده ایم و راهکارهای مناسبی را در نظر گرفته ایم . این شرکت تمامی آلایندگی های احتمالی را تحت کنترل داشته و با کارشناسان محیط زیست شهرستان و استان،ارتباطی تنگاتنگ و مستمر دارد ؛ لذا تمامی استانداردهای لازم در این حوزه ها رعایت می گردد . »

سپس مهندس موسوی رئیس بهره برداری شرکت با ارائه توضیحاتی پیرامون فرآیند تولید در پالایشگاه گفت : « همکاران تلاشگر ما در تمامی ساعات شبانه روز تلاش می نمایند تا محصولات مورد نیاز کشور به صورت مستمر تولید شود . بر همین اساس با توجه به میزان مصرف سوخت کشور ، زمان انجام تعمیرات اساسی امسال در مهر ماه تعیین شد و این عملیات با همکاری و تلاش شبانه روزی همکاران داخلی و نیروهای اورهال با موفقیت به پایان رسید و هم اکنون در حال راه اندازی واحدها هستیم .»

در پایان این مصاحبه خبری مهندس محمدی رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه با اشاره به موفقیت شرکت در تولید کاتالیست های مورد نیاز بیان داشت : « یکی از مهمترین محصولات مورد نیاز واحدهای پالایشی کاتالیست است . با توجه به تحریم های ظالمانه ای که وجود داشت ، مهندسین و متخصصین پالایشگاه با همکاری شرکت های دانش بنیان و با بهره مندی از دانش بومی ، تولید کاتالیست را در دستور کار قرار دادند. بحمدالله در حال حاضر  80 الی ۹۰ درصد کاتالیست مورد نیاز در داخل تولید می شود و ان شاء الله ظرف دو سال آینده ، می توانیم کل میزان کاتالیست مصرفی واحدهای عملیاتی را به صورت داخلی تولید نماییم.

این گزارش می افزاید شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به عنوان یکی از مهمترین صنایع استان در این نمایشگاه حضوری فعال داشت و طی چهار روز برگزاری نمایشگاه ، جمع کثیری از مسئولین استانی ، مدیران صنایع ،  همکاران شرکت و عموم مردم از آن بازدید به عمل آوردند .