همزمان با بیست و نهمین سفر استانی ریاست جمهوری به استان مرکزی ، اولین پالایشگاه عصر انقلاب میزبان جمعی از دولتمردان بود

در بیست و نهمین سفر استانی دولت مردمی آیت الله رئیسی  ، دکتر وحیدی وزیر کشور ، دکتر زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مهندس شاه میرزایی معاون وزیرنفت به عنوان نمایندگان دولت از شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند بازدید به عمل آوردند .

به گزارش روابط عمومی همزمان با سفر یک روزه آیت الله رئیسی ریاست جمهور و هیئت دولت به استان مرکزی و موطن بنیانگزار جمهوری اسلامی ، دکتر وحیدی وزیر کشور ، دکتر زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مهندس شاه میرزایی معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و هیئت همراه با حضور در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند مورد استقبال رسمی مهندس رجبی مدیرعامل و مدیران و رؤسای عملیاتی و ستادی قرار گرفتند .

صبح امروز دکتر وحیدی و هیئت همراه بر اساس هماهنگی های قبلی با حضور در پالایشگاه امام خمینی از بخش های مختلف عملیاتی بازدید نمودند و ضمن آشنایی با توانمندی ها و تولیدات ارزشمند این شرکت ، در خصوص مسائل و راهکارهای تسریع در اقدام برای پروژه های آتی  این قطب بزرگ صنعتی مذاکرات و رایزنی هایی  انجام دادند .

دومین بازدید مهم از این شرکت حضور دکتر زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مهندس شاه میرزایی معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و هیئت همراه از این پالایشگاه بود .

در حاشیه این بازدید و در جلسه ای که بعد از ظهر روز  جمعه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۳۰ در محل سالن شهدای مدافع حرم برگزار گردید ،  مهندس مجید رجبی پس از خیرمقدم به میهمانان با تشریح وضعیت مناسب شرکت در عملیات تولید و تأمین نیازهای کشور گفت : این پالایشگاه در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت ۱۷۰ هزار بشکه نفت خام در روز کار خود را آغاز کرد و هم اکنون با تولید ۱۶ میلیون لیتر بنزین و دیگر محصولات ویژه و استراتژیک بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را در این خصوص تأمین می نماید که این افتخارات حاصل زحمات شبانه روزی متخصصین و همکارانی است که در شرایط دشوار تحریم لحظه ای از تلاش و فعالیت دست برنداشتند تا وقفه ای درتولید ایجاد نشود  .»

مدیرعامل پالایشگاه با اشاره به منحصر به فرد بودن محصولات ویژه ای که در این شرکت تولید می گردد، افزود :« شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند تنها پالایشگاهی است که سوخت کشتیرانی را برای شرکت ملی نفتکش و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تولید می کند . همچنین محصولات پروپیلن و نرمال هگزان اولین بار در این پالایشگاه به همت متخصصین داخلی تولید گردید و به بهره برداری رسید . »

وی با بیان اینکه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در تولید بسیاری از قطعات مورد نیاز پالایشگاه خودکفا شده است ، اظهار داشت : « در چند سال گذشته ما ساخت و تولید ۱۳ هزار قطعه از ملزومات پالایشگاه که قبلاً از خارج از کشور تأمین می شد را از طریق شرکت های داخلی و دانش بنیان بومی سازی کرده و در این خصوص به خودکفایی رسیده ایم . هرچند استفاده از این قطعات برای واحدهای تعمیرات و بهره برداری این شرکت ریسک بالایی داشت ، اما به لطف خداوند و با اتخاذ تدابیر لازم ، موانع پیش رو را مرتفع نمودیم که این مهم ۵۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی را برای کشور در پی داشته است .»

در ادامه دکتر زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با ابراز خشنودی از حضور در این پالایشگاه گفت : « امسال سالی است که به نام حمایت از تولید و دانش بنیان مزین شده است پس باید از طریق هم افزایی طرح های توسعه ای را تسریع نماییم و در این راستا از زیرمجموعه ها خواسته ایم که طرح های عملیاتی خود را ارائه نمایند . »

وی با تجلیل از عملکرد شایسته پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند  اظهار داشت : « این پالایشگاه  به لحاظ تکنولورژی ، نیروی انسانی و بهره وری یکی از بهترین واحدهای صنعتی در کشور است که راندمان بسیار بالایی دارد .»

دکتر زاهدی وفا با اشاره به رشد اقتصادی پیش بینی شده در سال جاری افزود : « در برنامه امسال ۸ درصد رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است که این مهم جز با همت و تلاش شما مدیران ارزشمند و متخصصین و پرسنل عزیز محقق نخواهد شد . »

وی عبور از سد تحریم ها را یکی از دستاوردهای مهم کشور دانست و گفت : « هر چند وجود تحریم های ظالمانه ، تأثیرات سوئی را برای کشور در پی داشته است ، اما تلاشگران جبهه اقتصادی کشور با درایت و سرعت عمل، راه های دور زدن تحریم ها را به دست آورده اند . ما هم در این رابطه از تولیدات کشور حمایت نموده و از طریق هماهنگی ها و هم افزایی های لازم در بین دستگاه های ذی ربط ، از شما حمایت خواهیم کرد .»

در بخش بعدی این جلسه دکتر شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی بر ضرورت فرآورش کلیه مواد خام در داخل کشور تأکید کرد و گفت : « بر اساس خواست مقام معظم رهبری  باید مواد خام در هر حوزه ای پیش از صادرات ، فرآورش و پالایش گردد تا بتوان آن را با ارزش افزوده بیشتری صادر نمود . این مسأله در رابطه با نفت اهمیت بیشتری دارد ؛ چرا که نفت خام به راحتی قابل شناسایی و تحریم است ، اما فرآورده های نفتی را نمی توان به راحتی تحریم کرد. »

وی با تجلیل از تلاش های انجام شده در راستای تولید قطعات مورد نیاز در حوزه صنعت نفت بیان داشت: «هر چند طرح توسعه جدید را خود ایرانی ها اجرایی نمودند و صنعت نفت ظرفیت خوبی در مقوله کار ، تجربه و نیروی انسانی دارد ، اما کماکان در تهیه و تولید برخی قطعات وابستگی داریم که لازم است همگی دست در دست هم ، این وابستگی ها را قطع نماییم  . در حوزه تولید کاتالیست  هم ضروری است که کارهای ویژه ، علمی ، تحقیقی و تکمیلی صورت پذیرد تا دیگر نیازمند به واردات کاتالیست نباشیم .»

مهندس شاه میرزایی توجه به لایسنس ها به عنوان نقشه اجرای فرآیندهای مورد نیاز را یک اولویت دانست و افزود : « ما بنا داریم که ان شاء الله تمامی مراکزی که در این حوزه تجربه دارند کمک کنند که این لایسنس ها , کالاها ، تجهیزات و طراحی ایرانی  بومی شود تا بتوانیم در برابر غارتگری و جهانخواری زیاده خواهان بایستیم چراکه با بومی سازی صنعت نفت و صادرات خدمات فنی و مهندسی می توانیم برای دیگر کشورها الهام بخش باشیم و بالتبع فرهنگ ایرانی اسلامی خود را اشاعه دهیم .»

وی درهمین راستا بیان داشت : « به عنوان نماینده وزیر محترم نفت از کلیه مدیران ، متخصصین و مهندسان تقاضا دارم که در زمینه تولید کاتالیست ، اقدامات علمی , تحقیقی و پژوهشی گسترده انجام شود تا ان شاء الله  صنایع پالایشی و پتروشیمی را به صورت کامل بومی سازی نماییم  . »

معاون وزیر در پایان سخنان خود بر حمایت کامل دولت از اقدامات علمی و پژوهشی در جهت نیل به تولید بیشتر و خودکفایی تأکید کرد و افزود : «در حال حاضر کشور ظرفیت های علمی ، تجربی و مالی لازم را دارد و شرایط کاملاً مهیاست و دولت نیز حمایت می کند و مشوق شماست تا از طریق اراده ، همت و پیگیری جمعی شما ، ان شاء الله با رسیدن به خودکفایی و عبور از تحریم ها ، دشمن ناچار به تعظیم در برابر ما گردد  . »