پروژه بازیابی و استفاده مجدد از آب های با املاح بالا درشرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند کلید خورد

پروژه بازیابی و استفاده مجدد از آب های دارای املاح بالا با روش سیستم اسمز معکوس در راستای سلامت محیط زیست و حفظ آب های زیر زمینی در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از آنجایی که کشور ایران اقلیمی گرم و خشک دارد و سرانه آب تجدید شونده آن بسیار محدود است قطب های بزرگ صنعتی، بهره گیری از روشهای مدرن مدیریت منابع آب را در دستور کار خود قرار داده اند تا جایگزین روشهای سنتی مختلفی شود که برای تصفیه آبهای آلوده مورد استفاده قرارگیرند . تحقیقات نشان داده است روشهای سنتی  کارایی لازم را نداشته و مقرون به صرفه نمی باشد. بر همین اساس  مدیریت و کارشناسان توانمند شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با بهره گیری از  دانش بومی ، توانمندی های داخلی و تجارب ارزشمند متخصصین خود ، پروژه بزرگ زیست محیطی بازیابی و استفاده مجدد از آب های با املاح بالا را به روش اسمز معکوس (R . O)  کلید زده تا گامی بزرگ در راستای سلامت محیط زیست و حفظ منابع آبهای زیر زمینی شهرستان شازند و استان بردارند.

 به همین منظور از مدیر محترم مهندسی طرحها توضیحات تکمیلی این پرژه بزرگ را سئوال کردیم که گفت :

پسابهای صنعتی دارای املاح بالا (High TDS) متاسفانه تا کنون مورد استفاده مجدد قرار نگرفته و به حوضچه های تبخیر ارسال می شوند . با شروع بحران کم آبی در کشور ، بخصوص در منطقه دشت شازند مدیریت شرکت از سال ۱۳۹۸ تصمیم  به تعریف پروژه ای جهت بازیابی  و استفاده  مجدد  از  این آبهای دور ریز گرفت و پس از انجام مراحل مناقصه بین پیمانکاران خبره  و کارآمد داخلی ، پیماکار EPC  انتخاب و از دیماه سال جاری شروع  و مراحل طراحی مهندسی کلید خورد .

مهندس علی شاهوردی با شرح تکمیلی این پروژه افزود : با اجرای این پروژه حدود ۱۷۰ m۳/hr از این آب ها همراه   170 m۳/hr آب خام (در مجموع ۳۴۰ m۳/hr) تصفیه و با کاهش میزان TDS از PPM۶۰۰۰  به کمتر از PPM۵۰  با کیفیت مناسب تولید و به واحد آب صنعتی ارسال می گردد که پس از عبور از  فرآیندهای پیچیده تصفیه و کیفی سازی علاوه بر بازیافت مجدد آبهای مذکور ، در عملکرد واحد تولید آب صنعتی (DM Unit)  پالایشگاه، بهبود چشمگیری ایجاد خواهد کرد و زمان کارکرد رزینهای این واحد را افزایش میدهد..

  وی ادامه داد :  این واحد دارای سه بخش اصلی شامل تصفیه ، اسمز معکوس و تصفیه لجن های باقی مانده  است که ورودی های این واحد شامل بلودان برج های خنک کننده ، بلودان بویلرها ، پساب پالشیرها و پساب آب استخر خنثی سازی واحد DM می باشد . این آب ها پس از عبور از بخش تصفیه که شامل انعقاد سازی ، لخته سازی ، مخازن زلال سازی ، فیلتر شنی و … است ، وارد مخازن ذخیره سازی شده ،  پس از عبور از بستر غشاهای مافوق فیلتراسیون (ultra filtration) وارد غشاهای اسمز معکوس می گردد که سختی و املاح آن کاهش یافته و در نهایت آب با کیفیت بسیار بالا (TDS <50ppm ) به واحد تولید آب صنعتی هدایت  می شود .

در این پروسه درصد بازیافت آب با کیفیت ، حداقل ۹۰ % است که میزان هزینه سرمایه گذاری آن برای مراحل طراحی ، خرید ، نصب ، پیش راه اندازی و راه اندازی حدود ۲۸۰۰ میلیارد ریال  می باشد و بازگشت سرمایه آن به صورت تقریبی سه سال پیش بینی شده است . 

گفتنی است این پروژه از دی ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و انشاءالله طی ۱۸ ماه  کلیه  مراحل طراحی ، خرید ، ساخت ، پیش راه اندازی و راه اندازی انجام خواهد شد و در تابستان  سال ۱۴۰۱ به بهره برداری کامل خواهد رسید . 

مهندس شاهوردی در پایان با تشکر از مدیریت محترم و همه دست اندرکارن در این پروژه یاد آوری نمود: با راه اندازی این پروژه و استفاده مجدد از این آبها پیش بینی میگردد انشاالله سالیانه حدود سه میلیارد لیتر برداشت آب از سد کمال صالح کاهش خواهد یافت.