۰۳ فروردین ۱۳۹۸

اشتراك مطالب

اشتراک rss مطالب

اشتراک توسط ایمیل:

بايگاني موضوعي
بایگانی ماهانه
آمار بازديد

دستگاه الک و جدا ساز dust کاتالیست با طراحی کانال هوا ساخته شد

گزارشگر روابط عمومی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند گفت و گویی را با طراح دستگاه جدا ساز dust کاتالیست انجام داده که با هم می خوانیم.
لطفاً خود را معرفی کنید و بفرمائید هدف از ساخت این دستگاه چه بود ؟
سعید شاکری کارمند تعمیرات هستم با ۲۸ سال سابقه کار تعمیراتی در بخشهای مختلف پالایشگاه ، بعد از اورهال آبان ماه ۱۳۹۷ ، احیاگر ۱۲۶۱ واحد ۱۲ با مشکل گردش کاتالیست مواجه گردید که در حقیقت وجود dust و کاتالیست های معیوب سرعت انتقال هوا و ازت را در سیستم با مشکل مواجه نموده بود و از نظر عملیاتی راندمان کاری کاهش پیدا کرده بود که علت بروز این مشکل الک کردن کاتالیست با استفاده از روش سنتی بود و dust به طور کامل از کاتالیست جدا نمی شد به همین علت بنده به فکر ساخت وسیله ای افتادم تا این مشکل را برطرف نمایم و خوشبختانه پس از طراحی و ساخت جواب داد .
به عنوان سئوال دوم بفرمائید این دستگاه چه مزیت هایی دارد ؟ البته مزایای زیادی دارد منجمله اینکه،
۱- بدون تماس مستقیم فیزیکی فرد انجام می شود و چون نیمه اتوماتیک است سرعت کار در آن بسیار زیاد است و از نظر به کارگیری اپراتور نفر ساعت کمتری نیاز دارد ضمن اینکه در شبانه روز می توان حجم زیادی کاتالیست را الک کرد و خستگی و توقف کار در آن معنی ندارد.
۲- بحث بعدی اینکه با وجود پلاتین در dust، می توان dust را جداگانه جمع آوری کرد و از هدر رفت سرمایه جلوگیری نمود چرا که ارزش افزوده هر کیلو dust 50دلار است.
۳- در حالت سنتی کیفیت کاتالیست الک شده تابع و وابسته به نیروی انسانی است اما با این روش خستگی و خطای نیروی انسانی حذف می شود و می توان ادعا کرد dust کاتالیست به طور کامل گرفته می شود.
۴- با این روش الک کردن مکانیزه عمر مفید استفاده از کاتالیست افزایش می یابد و طبیعتا هزینه های خرید و جایگزینی کاتالیست جدید کمتر خواهد شد چرا که هزینه خرید کاتالیست معادل هر کیلو ۳۰۰ دلار می باشد که هزینه گزافی است وسالانه معادل ۳۰۰/۰۰۰ دلار می توان در هزینه ها صرفه جویی نمود .
۵- دستگاه الک کاتالیست با وجود کارایی بالا هزینه ساخت پایینی دارد که در داخل شرکت ساخته می شود .
۶- خروجی این دستگاه کاملا یکنواخت است و کیفیت کاتالیست الک شده بطور مداوم بالا است اما در روش سنتی با توجه به گرفتن الک ها، و راحت نبودن تمیزکاری آن ها، خروجی کاتالیست افت زیادی پیدا می کرد .
۷- و از همه مهم تر کاهش آلودگی محیط زیست و سلامت اپراتور است که در روش جدید و مکانیزه گرد وخاک بسیار کمتری نسبت به روش سنتی ایجاد می کند .
۸- احتمال برگشت کاتالیست های معیوب و شکسته به سیستم بسیار کمتر است در نتیجه بعد از شارژ کاتالیست در راکتور و با توجه به جداسازی کامل کاتالیست از dust گرفتگی ها برطرف خواهد شد.
چه کسانی شما را در ساخت این دستگاه یاری نمودند ؟ ضمن تشکر از شما همکار روابط عمومی که این سئوال را مطرح نمودید، باید از همه مسئولین و دلسوزان عزیز که در این زمینه بنده را یاری نمودند تشکر کنم چون همه می دانیم که یک دست صدا ندارد لذا به طور یقین مسئولان و دوستانی مرا در ساخت این ابزار یاری نمو دند که جای تقدیر و تشکر دارد از جمله آقایان: رحیم صابری – میثم رحمتی – هادی فراهانی – امیر سعیدی – مهدی موچانی – محمد شمس آشتیانی- غلامرضا ساروقی – عبدی کارگاه عایقکاری – احمد شمس آشتیانی- محمد شاهمحمدی – مرتضی غفاری – کامبیز عالیپور- مهران صمدی و نیز رئیس محترم تعمیرات، جناب مهندس سپهری و مهندسین گرامی آقایان بهلول و خدابخشی که با راهنمای های خود اینجانب را یاری فرمودند.