عملیات تعمیر شیرآلات و ساخت شفت های شیرآلات واحد RFCC شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با موفقیت انجام گردید

مهندسان و پرسنل توانمند شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با همکاری شرکت های دانش بنیان داخلی در یک اقدام جمعی بی نظیر ، عملیات تعمیر شیرآلات و ساخت شفت های این شیرآلات حساس در واحد RFCC را با موفقیت به پایان رساندند.

به گزارش روابط عمومی کارشناسان و مهندسان سخت کوش واحدهای بهره برداری و تعمیرات با همکاری واحدهای پشتیبانی ، تدارکات کالا و خدمات عمومی و اجتماعی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در یک اقدام جمعی بی سابقه ، عملیات تعمیر و ساخت شیرآلات دچار نقص فنی و شفت های شیرآلات حساس در واحد RFCC را درکمترین زمان ممکن با موفقیت به پایان رساندند .

مهندس رجبی مدیرعامل پالایشگاه با ابراز خشنودی از کسب این موفقیت بسیار مهم و با ارزش توسط همکاران شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکت های تخصصی داخلی گفت : « واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از واحدهای بسیار مهم و استراتژیک در این شرکت محسوب می شود که محصولات آن برای کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . الحمدالله همکاران متخصص و سخت کوش ما و شرکت های دانش بنیان یا یک اقدام گروهی ، پس از انجام عملیات پیچیده تعمیراتی و ساخت قطعه ، مجدداً واحد مذکور را در مدار تولید قرار دادند . در حال حاضر تمامی واحدهای عملیاتی در سرویس قرار دارد و بنزین سوپر ، بنزین یورو ، بنزین معمولی ، گاز مایع و پروپیلن و دیگر محصولات در حال تولید است  .»

در تشریح فرایند شناسایی مشکل و انجام این عملیات گفتنی است پس از مشاهده نشتی در یکی از شیرهای حساس واحد RFCC به عنوان بزرگترین واحد بنزین ساز پالایشگاه، پس از صدور مجوزهای لازم از سوی مهندس رجبی مدیرعامل و مهندس عزت ا… غلامی مدیرعملیات پالایشگاه ، عملیات تعمیر این تجهیز در دستور کار اداره تعمیرات شرکت قرار گرفت .

همزمان با آغاز عملیات تعمیر شیر مذکور ، عملکرد دیگر تجهیزات و شیرهای مشابه در این واحد نیز  با هدف پیشگیری از بروز خسارت های احتمالی در آینده ، مورد بررسی قرار گرفت که وجود ایرادات فنی در یکی دیگر از شیرهای واحد محرز گردید .

مهندس غلامی مدیرعملیات پالایشگاه با اشاره به فرآیند انجام این عملیات تعمیراتی بسیار پیچیده در واحد RFCC گفت : « پس از شناسایی کامل مشکلات این دو شیر ، برج احیاء این واحد تخلیه و در اختیار واحد تعمیرات قرار گرفت . همزمان دیگر تأسیسات مهم این واحد نیز از سوی مهندسان مورد بررسی قرار گرفت که وجود ایرادات فنی را در دو نقطه دیگر نیز مشاهده نمودیم . در نهایت پس از برگزاری جلسات فنی ، بازسازی و عملیات تعمیرات اضطراری واحد در دستور کار همکاران قرار گرفت . »

وی با اشاره به اهمیت حیاتی واحد RFCC به عنوان مهمترین واحد تولید کننده بنزین افزود : « از آنجا که محصولات تولیدی این واحد برای کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است ، لذا مهندسین و کارشناسان متعهد و تلاشگر شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ، طی ۱۸ روز کار نفس گیر و شبانه روزی با همت و عزمی مثال زدنی ، عملیات تعمیر را که به صورت عادی درکمتر از دو هفته قابل انجام نبود در یک هفته به پایان رساندند و شیرهای مورد نظر ، تعمیر و واحد راه اندازی گردید . »

مهندس غلامی افزود : « پس از راه اندازی واحد و تزریق خوراک ، متأسفانه شیر تعمیرشده به دلیل تنش های وارد شده ، مجدداً دچار نقص فنی شد که پس از بررسی مجدد ، متوجه شدیم شفت شیر ، دچار آسیب شده است . از آنجا که شفت ساخته شده از قبل در این تعمیرات استفاده شده و شفت دیگری در پالایشگاه موجود نبود ، پس از شناسایی شرکت های دانش بنیان توانمند داخلی ، کارشناسان شرکت با هدف تعمیرات و ساخت قطعات مورد نیاز به شهر اصفهان اعزام شدند .»

مدیرعملیات پالایشگاه بیان داشت :« در این شرکت های دانش بنیان همزمان با تعمیر قطعات مذکور ، ساخت قطعات جدید نیز سفارش داده شد و در نهایت با همکاری گروهی مهندسان شرکت و کارشناسان شرکت های دانش بنیان ، طی یکی عملیات بسیار پیچیده و تخصصی در کمتر از ۴۸ ساعت شفت جدید با تخصص ، همت و تلاش دسته جمعی این  عزیزان ساخته شد و یک عملیات بی نظیر فنی در سطح جهانی با موفقیت به پایان رسید.»

شایان ذکر است شفت مذکور پس از آماده سازی به جهت اهمیت و حساسیت بسیار زیاد آن با حضور مهندس زیار قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در سرویس قرار گرفت و واحد RFCC با موفقیت راه اندازی شد .

این گزارش می افزاید واحد RFCC از مهمترین واحدهای تولید کننده بنزین و دیگر محصولات باارزش همچون گاز مایع و پروپیلن در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند می باشد . در این واحد از فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال به منظور تولید حداکثری بنزین  بهره گرفته می شود و در حال حاضر بزرگترین واحد پالایشگاهی شکست کاتالیستی در کشور محسوب می گردد و روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا را تولید می نماید که به عنوان مهمترین مؤلفه تولید بنزین یورو ۴ مورد استفاده قرار می گیرد .