عملیات تعویض و برنامه نویسی cpu کنترل دور پمپ های تجهیزات مورد نیازدر برخی واحدهای پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با موفقیت انجام شد

به همت متخصصین توانمند شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ، عملیات تعویض و برنامه نویسی cpu کنترل دور پمپ های برخی تجهیزات مورد نیاز در واحدهای ۱۲،۱۳،۱۴،۱۵،۲۲ و ۳۲ فاز۲ پالایشگاه با موفقیت انجام شد .

به گزارش روابط عمومی از آنجا که کمپرسورها و پمپ­های ساخته شده توسط شرکت آمریکایی- ژاپنی Elliot-Ebara از مهم­ترین تجهیزات مورد نیاز در واحدهای ۱۲،۱۳،۱۴،۱۵،۲۲ و ۳۲ فاز۲ پالایشگاه است ، پس از راه اندازی واحدهای فاز ۲ به دلیل محدودیت های موجود و اعمال تحریم های ظالمانه ، شرکت­های سازنده و تأمین کننده تجهیزات ، از پشتیبانی فنی این قطعات خودداری نمودند و علی رغم مذاکرات و تلاش­های انجام شده ، تهیه و جایگزینی بسیاری از نرم افزارهای کنترلی مورد نیاز تأسیسات حساس شرکت و  نرم افزارهای مربوط به آن عملا غیرممکن گردید .

بر همین اساس متخصصین و همکاران توانمند واحدهای مهندسی ابزار دقیق ، تعمیرات ابزار دقیق و بهره برداری با هدف مقابله با بروز مشکلات اساسی در فرآیند عملیاتی پالایشگاه ، علی رغم تمامی چالشهای موجود با تکیه بر دانش و تجربیات بومی و توان داخلی با قبول کلیه ریسک ها و عواقب احتمالی ، بخشی از سیستم کنترل را با تجهیزات دیگر جایگزین نمودند و برنامه نویسی مجدد آن را در دستور کار قرار دادند . سپس برای کاهش ریسک خطرات ناخواسته ، اجرای این طرح به صورت پایلوت بر روی یکی از پمپ های کولینگ استارت خورد که پس از تست موفقیت آمیز بر روی پمپ­های کولینگ و کسب دانش فنی مورد نیاز، امکان ایجاد تغییرات مشابه بر روی سایر کمپرسورهای و پمپ ها نیز فراهم گردید .

شایان ذکر است این قطعات از یک ماه پیش در پمپ P-1421B واحد ۱۴ در سرویس قرار گرفته و پمپ مذکور با موفقیت به چرخه عملیات بازگشته است . از جمله دستاوردهای این موفقیت می توان به خودباوری در مجموعه پالایشگاه، ساخت قطعات مورد نیاز در راستای رفع نیازهای شرکت ، مقابله با تحریم های دشمنان ، صرفه جویی های مالی قابل توجه و عدم خروج ارز از کشور اشاره نمود .

 این گزارش می افزاید شروع مطالعات و اقدامات انجام این طرح از سال ۱۳۹۶ کلید خورده ، عملیات اجرایی آن آغاز گردید و مهندسان متعهد و تلاشگر شرکت توانستند با ایجاد تغییر در سیستم کنترل یکی از مطرح ترین سازندگان تجهیزات دوار جهان ، بار دیگر شایستگی های ایرانیان را به رخ جهانیان بکشانند .