با حمایت ساخت داخل بیش از ۱۳ هزار قطعه پالایشگاهی در شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند بومی سازی شده است

در بازدید روز گذشته  مهندس رجبی مدیر عامل از واحد پشتیبانی ساخت داخل پالایشگاه شازند, رئیس این واحد از بومی سازی بیش از ۱۳ هزار و ۵۹۵ قطعات مورد نیاز شرکت با همکاری سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان در استان مرکزی و سایر نقاط کشور خبر داد .

به گزارش روابط عمومی : در این بازدید که مهندس غلامی مدیر عملیات و جمعی از رؤسای شرکت حضور داشتند مهندس داود خداداد زاده رئیس واحد پشتیبانی ساخت داخل به تشریح فرایند شکل گیری و تعامل با شرکت ها پرداخت و گفت: واحد پشتیبانی ساخت داخل از سال ۱۳۸۶ در راستای مقابله با تحریم های ظالمانه علیه کشور عزیزمان ایران و بمنظور تأمین قطعات یدکی تجهیزات صنعتی پالایشگاه شروع بکار نمود . این واحد با همکاری سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان ایجاد گردید و از طریق روش مهندسی معکوس موفق به تولید بالغ بر ۹۰ درصد قطعات یدکی تجهیزات مکانیکی ، همچون پمپ های سانتریفیوژ رفت و برگشتی ، کمپرسورهای گریز از مرکز رفت و برگشتی ، اسکرو، شیرآلات صنعتی ، انواع ظروف ، مبدل های حرارتی ، روتورهای توربین و کمپرسور، انواع قطعات تفلونی ، لاستیکی و….. شده است .

وی گفت: واحد پشتیبانی ساخت داخل این شرکت از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۴۰۰،  با بومی سازی ۱۳۵۹۵ قطعه مورد نیاز پالایشگاه ، موفق به جلوگیری از خروج ۵۳ میلیون یورو و ارز از کشور شده است  .

این گزارش می افزاید : این بومی سازی ضمن ایجاد اشتغالزایی در سطح استان و کشور ، موجب توانمندی تولید کنندگان داخلی و ایجاد دانش فنی در رابطه با تولید قطعات مختلف مورد نیاز شده است و هم اکنون با بیش از ۲۰۰ شرکت سازنده داخلی در راستای تأمین قطعات در ارتباط می باشد.

در این راستا مهندس رجبی ضمن تقدیر از تلاش همکاران و حمایت صدرصدی از این مهم گفت: اگر چه پالایشگاه در حوزه ساخت تجهیزات ابزار دقیق کمتر ورود نموده است اما امید است با همت متخصصین داخلی و بهره مندی از توان شرکت های دانش بنیان که فعالیت خوبی را در زمینه ابزار دقیق آغاز نموده اند، این نوع قطعات نیز بصورت کامل ساخت داخل گردد .

این خبر می افزاید با وجود مشکلات موجود در حوزه  ابزار دقیق ، واحد پشتیبانی ساخت داخل این شرکت از طریق شرکت های دانش بنیان موفق به ساخت قطعات D.C.S  برند یوکوگاوا ، بریرهای برند اشتال آلمان ، کارت های اطفاء حریق ، دتیکتور ، طراحی و ساخت سیستم کنترل سرعت توربین مدل  VIKING 25 ، انواع ترموکوپل،  ترموول ، فن پوزیشنر ، کنترل ولو، لول سنج مخازن و … نیز گردیده است که این فرایند ادامه دارد.