اولین دستگاه تست سایش جرم های نسوز در کشور با طراحی اداره بازرسی فنی پالایشگاه شازند و اجرای دانشگاه آزاد واحد دورود ساخته شد

اولین دستگاه تست سایش جرم های نسوز در کشور توسط پالایشگاه شازند با ارائه نقشه راه و الزامات فنی ساخت توسط اداره بازرسی فنی و همکاری اداره پژوهش و فناوری و در واحد پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود با اجرای دکتر اکبر سالاروند ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از آقای مهندس ایمان سالاروند کارشناس بازرسی فنی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، در بررسی­های صورت گرفته مشخص شد که سایش و تخریب جرم­های نسوز به­ کاربرده شده در تجهیزات و مسیرهای واحدهای فرآیندی از مهمترین دلایل آسیب به آنها و ایجاد توقف در فرآیند تولید است. یکی از راه­های کاهش این اتفاقات، استفاده از جرم های نسوز با خواص استحکامی و سایشی در حد استانداردهای جهانی است. برای ارزیابی این خواص می­بایست از آزمایشگاه­های معتبر و همکار استاندارد با دستگاه­های به­روز بهره گرفت. با توجه به استعلامات صورت گرفته از همه آزمایشگاه­های معتبر و شرکت­های تولید کننده جرم نسوز در کشور، امکان انجام آزمایش سایش مطابق با استاندارد ASTM C704در داخل کشور وجود نداشت و پالایشگاه مجبور به اخذ استعلام از آزمایشگاه­های خارج از کشور شد که برای ارسال و انجام هر آزمایش علاوه بر اتلاف زمان، هزینه زیادی به شرکت تحمیل می ­نمود.

این موضوعات کارشناسان شرکت را مصمم ساخت تا فرایند طراحی و ساخت این دستگاه در دستورکار قرار گیرد. بعد از پیگیری­های انجام شده، دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه نقشه راه توسط همکاران شرکت موفق به ساخت این دستگاه برای اولین بار در کشور شد. این دستگاه علاوه بر اینکه حدود تعریف شده در استاندارد ASTM C704 را کاملاً پوشش می دهد دارای برتری نسبت به نمونه مشابه خارجی است. از جمله آن ویژگی­ها، می توان به انجام تست در دمای بالا با ذرات ساینده مشابه­ فرایند و مطابق با شرایط واقعی واحد و همچنین بهره­گیری از سیستم PLC و مانیتورینگ همه پارامترهای انجام آزمایش، اشاره کرد. همچنین مطابق با استاندارد ASTM G76 از این دستگاه می­توان برای ارزیابی میزان مقاومت به سایش برای نمونه­های فلزی و فولادهای آلیاژی استفاده کرد.

از دستاوردهای این پروژه، می­توان به ایجاد خود باوری در زمینه تولید دستگاه­های آزمایشگاهی در داخل کشور در حد استانداردهای بین المللی با استفاده از توان و دانش فنی داخلی و همچنین، با اخذ گواهینامه­هایISO، تبدیل شدن به اولین مرکز تست سایش بین آزمایشگاه­های همکار استاندارد و مجموعه صنعت نفت اشاره کرد.

در پایان روابط عمومی از تلاش­های ارزشمند جناب آقای مهندس فدوی  رئیس اداره پژوهش و فناوری و آقای مهندس فرهی در اداره بازرسی فنی کمال تشکر و قدردانی را دارد.