واحد روابط عمومی

تعریف و نقش روابط عمومی در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند

روابط عمومی بخشی از وظایف سازمانی و عملی ممتد ، مداوم و طرح ریزی شده است که از طریق آن, مدیریت و افراد سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با انها سر و کار دارند (درون و برون سازمانی) بدست آورند به همین منظور نقش روابط عمومی ها را میتوان  به شرح ذیل بیان نمود.

۱-روابط عمومی در پی ارتباط دو سویه با مخاطب است.

۲-روابط عمومی صرفا دنبال اطلاع رسانی نیست بلکه مکمل این فرایند را اطلاع یابی می داند در واقع روابط عمومی از طریق “اطلاع یابی” بر اهمیت تاثیر پذیری از افکار عمومی صحه می گذارد و می توان گفت فقط از جنبه اطلاع رسانی با تبلیغات وجه مشترک دارد و در خیلی از موارد جایگاه برتر و والاتری دارد و روابط عمومی بصورت تخصصی به تمام جوانب فرهنگی و اخلاق حرفه ایی خود توجه می نماید .

جایگاه و اهداف روابط عمومی در شرکت

روابط عمومی با توجه به امکانات ومحدودیت های بود جه ای و شرایط کرونایی حاکم که در سال های اخیر در کشور وجود دارد و با این شرایط انجام وظیفه می نماید در جایگاه نسبتا خوبی قرار دارد و وظایف محوله و مربوطه را همانطور که در شرح وظایف و اهداف تعریف شده آمده است  به نحو احسن انجام می دهد و سعی بر این دارد تا روز به روز با تلاش و رهنمود های مدیریت شرکت ضمن بروز رسانی ابزار و امکانان خود نسبت به ارتقای جایگاه موجود برنامه ریزی و اقدام نماید ودر برقراری ارتباط متقابل بین همکاران و مسئولین و جلب همکاری و بسط تفاهم عمومی، اگاهی از عملکرد دستگاه متبوع ، آماده نمودن اذهان عمومی در اجرای طرحها و برنامه ها و ایجاد محیط شاداب  و مناسب برای رشد فضائل اخلاقی کارکنان در چهار چوب ضوابط و معیار های نظام جمهوری اسلامی ایران که در این راستا می توان به فعالیعت های مانند برگزاری مصاحبه هایی در خصوص تشریح فعالیعت های گذشته و نیز برنامه های آینده شرکت در رادیو و تلویزیون ،برگزاری ملاقات عمومی و جلسات پرسش و پاسخ به صورت درون سازمانی و برون سازمان ،ارتباط مستمر با جراید و رسانه های گروهی، اطلاع رسانی الکترونیکی و چاپی , تهیه انواع تراکت و پوستر و نیز بروشورهای فعالیعت های تخصصی شرکت و مشارکت در غم و شادی کارکنان , ایجاد برد های اطلاع رسانی, فعالیعت های آموزشی در کانون فرهنگی برای فرزندان در محیط منازل سازمانی, هماهنگی و تشکیل جلسات و سمینارهای عمومی, راه اندازی سامانه پیام کوتاه برای اطلاع رسانی به کارکنان ، تهیه متون پیامهای مدیر و سخنرانی جلسات و ارائه  مشاوره به مدیریت , اطلاع یابی و نظر سنجی افکار عمومی و پی گیری ویژه برای رفع مشکلات کارکنان و …. اشاره نمود.

جایگاه روابط عمومی به دلیل ماهیت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر زیر نظر مستقیم مدیر عامل شرکت قرار دارد و دارای زیر مجموعه هایی مانند امور فرهنگی و مطالعات اجتماعی,  سمعی و بصری و امور نمایشگاها , ارتباط با رسانه ها , چاپ و انتشارات ، اطلاع رسانی الکترونیکی و امور سایت و برید شرکت ، امور فرهنگی و ستاد نماز با نظارت بر مسجد و نمازخانه های سایت و شهرک  و نیز کانون فرهنگی شهید سلیمانی, ویژه فرزندان و خانواده های محترم  همکاران  در مهاجران می باشد.

اصول وظایف روابط عمومی

  • جمع اوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیعت ها ، اقدامات طرحها و برنامه های پالایشگاه به منظور تنظیم سیاست های خبری تبلیغاتی و اجرای طرحهای انتشاراتی و اماده نمودن اذهان عمومی با توجه به خط و مشی کلی از طریق برنامه های ذیل:
  • شرکت در جلسات مهم شرکت
  • ارتباط مستقیم و مستمر با مسولین
  • حضور در برنامه ها و  داخلی و خارج از شرکت
  • شرکت در گرد همایی ها
  • دریافت گزارش فعالیعت ها طرحها و برنامه های بخش های مختلف منجمله تعمیرات اساسی
  • جمع آوری هرگونه اخبار و اطلاعات مورد نیاز مدیریت و روابط عمومی
  • ارتباط مستقیم با مردم و ترجیحا شهر و روستا های اطراف
  • ارتباط مستقیم با روزنا مه ها و رسانه های گروهی
  • فراهم اوردن حسن ارتباط متقابل با مخاطبان درون و برون شرکت
  • برنامه ریزی و برگزاری مصاحبه مدیریت  با رسانه ها بر حسب مورد
  • تهیه و تدوین اخبار , پیامهای مدیریتی, اطلاعیه و اگهی ها بر حسب مورد نیاز شرکت و نیز هماهنگی و پیگیر چاپ (مزایده ها ، مناقصه ها و…)

انعکاس فعالیعت های تولیدی شرکت , برنامه ها و فعالییت های فرهنگی سازمان از طریق:

  • بر پایی نمایشگاه در سطح استان و یا حضور در نمایشگا ههای ملی و بین المللی
  • تهیه عکس اسلاید و فیلم از فعالیعت های شرکت
  • انجام امور چاپ و انتشار در زمینه های تبلیغاتی و فرهنگی شرکت
  • انتشار عملکرد تولیدات  شرکت به صورت هر شش ماه یک بار به اصحاب رسانه
  • ایجاد ارشیو اطلاعاتی در مورد فعالیعت های گذشته و حال شرکت
  • ارزیابی و سنجش عملکرد ادارات خدماتی طبق شرح وظایف محوله از ممیزی و مدیریت شرکت
  • بر گزاری بر نامه های فرهنگی و مذهبی در شرکت “نماز جماعت , مراسم دعا و زیارت عاشور و مناسبتها”
  • برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با مخاطبان درون شرکت (کارمندان)
  • حضور در جمع کارکنان و تهیه فیلم و عکس از حین انجام فعالیعت آنها

روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سیستم و یا سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباط‌ند انجام می‌دهد.

روابط عمومی، روبه‌رو شدنِ یک شرکت یا مؤسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافعِ مشترک آن‌ها مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، همکاری با رسانه‌ها و بهره‌وری از آنها، ارتباط و سخنگوی شرکت در شرایط اضطراری، اشتغال به امورِ اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان، در زُمره وظایف این حرفه است. روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابطِ تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کار رود.

تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سروکار دارد و نیازمند ارائه‌یِ تصویرِ روشنی از خود نزد آن است به گونه‌ای که روابط عمومی را به درستی به خدمت ‌گیرد. برخی از رشته‌های مرتبط تحت نام ارتباطات شرکتی نظیرِ روابط رسانه‌ای، روابط سرمایه‌گذاری، ارتباطات داخلی و روابط کار وجود دارند که به فعالیت‌های روابط عمومی ربط دارند.. کارکنان روابط عمومی ها باید بدانند که چطور به شکلی شفاف بنویسند، صحبت کنند و با تجزیه و تحلیلِ امورِ مربوطِ به شرکت و سازمان خود، به رفع و رجوع مسائل بپردازند.

کارکنانِ روابط عمومی همچنین باید به اندیشه‌ورزیِ انتقادی بپردازند تا بتوانند به واسطه این مهارت، به حلِ مشکلاتِ احتمالیِ مشتریان و موکلانِ خود اقدام کنند به امید آن روزی که روابط حسنه و انسان دوستانه  در تعاملات جامعه حکمفرما شود و کینه و کدورت و حسادتی دربین افراد جامعه نباشد تا با صلح و دوستی و تفاهم در توسعه و پیشرفت ایرانی آباد با ملتی شاداب دخیل باشیم جا دارد تا از همین جا از کلیه دوستان و همکارن عزیز روابط عمومی و تعامل مدیریت و همه همکاران تشکر نمایم.

                                                                    

رییس واحد:

سید ابوطالب امینی

اطلاعات تماس

Tel/تلفن:  ۳۳۴۹۱۰۷۰ (با پیش شماره  ۰۸۶)
Email/پست الکترونیکی: amini.sa@ikorc.ir

روسا یا سرپرستان پیشین: