به میزان ۲۵ تا ۳۵ هزار تن دومین محموله بنزین صادراتی خرداد امسال در بورس عرضه می‌شود

شانا _ گروه پالایش و پخش: دومین محموله بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس خرداد امسال در رینگ صادراتی بورس کالای ایران عرضه و بر اساس قیمت جهانی فرآورده های نفتی نرخ گذاری می شود.. .

معاون بازرگانی فرآورده‌های نفتی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: بنزین به عنوان یکی از مهم ترین فرآورده های نفتی، در پی درخواست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، روز سوم اردیبشهت ماه جاری از سوی هیئت پذیرش بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

وی ادامه داد: این شرکت متعهد است هر ماه حداقل یک بار و به میزان ۲۵ تا ۳۵ هزار تن در رینگ صادراتی بورس کالای ایران بنزین عرضه کند و قیمت این فرآورده با توجه به نرخ‌های جهانی تعیین خواهد شد.

علیرضا رجب پور تصریح کرد: نخستین محموله بنزین در بورس با پرمیوم ۶۵ یا ۷۰ دلار هر تن و قیمت پایه ۱۰۴۱ دلار هر تن عرضه شد، افزود: با توجه به نوسان های قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی، بهای پرمیوم بنزین برای عرضه در بورس بر اساس تغییرات قیمت های جهانی این فرآورده تعیین می شود، اما هزینه های جانبی از جمله هزینه های بار و انتقال بنزین ثابت است.

وی تصریح کرد: پالایشگاه نفت بندرعباس برای دومین بار خرداد امسال حداقل ۲۵ هزار تن بنزین صادراتی خود را از طریق تالار بورس کالای ایران به بازاراهای جهانی عرضه می کند که این رقم تا ۳۵ هزار تن نیز قابل افزایش خواهد بود.

تعیین نرخ فروش بنزین در بورس با توجه به منافع ملی

معاون بازرگانی فرآورده‌های نفتی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که اردیبهشت امسال ۲۰ هزار تن بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس با اکتان ۸۷ در رینگ صادراتی بورس کالای ایران با قیمت پایه ۱۰۴۱ دلار هر تن عرضه شد، افزود: متقاضیان زیادی برای خرید بنزین در روز عرضه این فرآورده وجود داشت، اما با توجه به این که در مورد قیمت با خریداران به توافق نرسیدیم، بنزین در ماه جاری در بورس فروخته نشد.

رجب پور تاکید کرد: بنزین عرضه شده در بورس، بر اساس قیمت تعیین شده شرکت ملی پخش و سازمان بورس فروخته می شود نه قیمت های پیشنهادی از سوی خریداران، زیرا برخی قیمت های مورد نظر مشتریان به ضرر منافع ملی و اقتصادی مملکت است، بنابراین تا زمانی که قیمت های پیشنهادی برای خرید بنزین صرفه اقتصادی برای کشور به همراه نداشته باشد، این فرآورده راهبردی فروخته نخواهد شد.

به گزارش شانا، ۱۳ اردیبهشت امسال برای نخستین بار محموله ۲۰ هزار تنی بنزین صادراتی پالایشگاه نبدرعباس با قیمت پایه ۱۰۴۱ دلار در تالار بورس کالا عرضه شد و به درخواست کارگزاران این قیمت تا ۵ دلار کاهش یافت، اما با توجه به این قیمت های پیشنهادی از سوی خریدارن پایین تر از قیمت اعلام شده بود، این محموله فروخته نشد.

بحث راه اندازی بورس نفت برای نخستین بار در بهمن ۸۶ با عرضه فرآورده های نفتی وارد فاز اجرایی و از آن پس با عرضه های صادراتی در رینگ کیش در آبان ۸۸ فاز دوم آن نهایی شد.

با عرضه بنزین، مرحله سوم مصوبات دولت درباره راه اندازی بورس نفت آغاز شد و قرار است بعد از این فرآورده، نفت کوره، نفت خام، گازوییل و دیگر فرآورده های نفتی و حامل های انرژی هم در بورس کالا عرضه شود.