تقدیر از شرکت های برتر صنعت نفت در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

دومین نشست هم‌اندیشی نمایندگان صنعت نفت در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با حضور حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت برگزار شد و از شرکت های برتر صنعت در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تقدیر به عمل آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، روز چهارشنبه (۲۶ مردادماه) در دومین نشست هم‌اندیشی نمایندگان صنعت نفت در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با اشاره به اینکه قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» تنها قانون مرتبط با شفافیت در کشور است که تماما مبتنی بر نگرش آزادی اطلاعات است، گفت: چنین قانونی در ۱۲۰ کشور دنیا با ادبیات و رویکردهای متفاوتی در حال اجراست. اگر چه اختلافات جزئی در هر کدام از این رویکردها وجود دارد اما مهم این است که یک عزم حقوقی در کشور وجود دارد که این مسیر را پیش ببرد.


وی افزود: وقتی بحث از مبارزه با فساد مطرح می شود باید بدانیم یک راه مبنایی وجود دارد و آن آزادی دسترسی به اطلاعات است. همه دستگاه های حکومتی مشمول این قانون هستند، وقتی مردم این را بدانند و ما نیز خود را موظف به ارائه اطلاعات بدانیم، مردم آرامش نسبی بیشتری پیدا می کنند. از این طریق است که اعتماد مردم به حکومت بیشتر می شود و این مبنایی برای افزایش سرمایه اجتماعی است.


انتظامی با تاکید بر این نکته که اگر خواهان مبارزه با فساد هستیم راه و روش آن ایجاد شفافیت است، گفت: بدین صورت هزینه های نظارتی هم کاهش پیدا می کند. با آزادسازی اطلاعات، مردم و متخصصان ناظر بر حکومت می شوند و این مسئله اساس تفکر سیستمی است زیرا اساس این تفکر کارآمد، بازخورد و افکار عمومی است.


دبیر کمیسیون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» باتاکید بر اثرات اقتصادی اجرای این قانون گفت: اهتمام بیشتر به شفافیت موجب ارتقاء درجه کشور ما در شاخصه هایی مانند مبارزه با فساد می شود و در وجهه بین المللی کشورمان تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت. نتیجه چنین وضعیتی بهبود سرمایه گذاری اقتصادی است. سرمایه گذاران بین المللی به رابطه معکوس شفافیت و فساد و امنیت سرمایه شان بسیار توجه دارند و طبیعتا به رتبه شفافیت یک کشور نیز دقت دارند.


وی با اشاره به فاصله بسیار زیاد با ایده آلِ شفافیت و تلاش بیشتر در جهت حرکت در راه اجرای درست قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» گفت: بهترین بخش یک سازمان که می تواند این قانون را به دقیق ترین و درست ترین نحو به اجرا بگذارد روابط عمومی ها هستند. این قانون با ذات اهداف روابط عمومی و کار ویژه آن همخوانی بسیار بیشتری دارد. این مهم به ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نیز بسیار کمک می کند.


حسین انتظامی گفت: روابط عمومی ها باید بکوشند و به مدیران سازمان ها القاء کنند که پیشدستی در ارائه اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد و هر سازمانی را از حالت انفعال خارج کند. هنگامی که یک سازمان و دستگاه مورد نقد عملکردی قرار می گیرد، نقطه قوت و توفیق اش این است که توسط اطلاعات منتشر شده خودش مورد نقد شود.  


وی با تاکید بر مستثنیات قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» گفت: باید به این نکته توجه داشت، سندی که مهر محرمانه دارد از شمول این قانون خارج است. حریم خصوصی نیز یکی دیگر از مستثنیات این قانون است. بنابراین در آزادسازی اطلاعات لازم است به این دو مورد توجه جدی داشت.

فروزنده: صنعت نفت یکی از نظارت پذیرترین و قاعده مندترین دستگاه ها است

علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز در این نشست گفت: بدنه وزات نفت یکی از نظارت پذیرترین دستگاه های کشور و قاعده مندترین آنهاست، اما بیرون از وزارت نفت، تصویر عدم شفافیت از آن وجود دارد.


وی افزود: یکی از ابزارهایی که برای شکستن و تغییر دادن این تصویر وجود دارد و آن را به یکی از پاسخگو ترین و شفاف ترین دستگاه ها تبدیل می کند، سامانه «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» است. از ظرفیت های این سامانه برای افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بهره های بسیار بالایی می توان برد و این امر مهم بر عهده روابط عمومی هاست. کار بسیار سختی که باید آن را با قوت و دقت ادامه دهیم.


فروزنده با تاکید بر اینکه مسیر اجرای قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» باید به یک رویه تبدیل شود، گفت: به مردم نشان دهیم که نگاهبان و افزاینده بالاترین و اصلی ترین ثروت هر ایرانی هستیم. این قانون و این سامانه یک فرصت برای ایجاد چنین تصویری است. تغییر تصویر ما حتی باید در نهادهای حاکمیتی نیز ایجاد شود. برای چنین تصویری حتی برای همکاران ما تصمیمات غلط گرفته شده است. خیلی از نهادها فکر می کنند که دارند تصمیمات درستی برای ما می گیرند در حالیکه برخی از این تصمیمات مبتنی بر تصویر غلطی است که از وزارت نفت و صنعت نفت وجود دارد.  


مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: کار ما بسیار مشکل است زیرا بخش مهمی از اقناع مدیران در اجرای  کامل و درست این قانون بر عهده ماست. برای این کار باید فکر و راهبردهای دقیقی داشته باشیم. البته که یک سری حسیاست های واقعی روی اطلاعات و اسناد وجود دارد که قطعا باید رعایت شود اما یک سری حساست های غیر واقعی و ترس های موهوم و مبهم نیز وجود دارد که باید اینها را کم کرد و از بین برد.


وی با اشاره به لزوم تولید محصولات رسانه ای درباره فعالیت های صنعت نفت درباره اجرای قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» بیان کرد: ما در ستاد کار پیشدستانه کرده ایم و از همه شرکت های تابعه می خواهم از تولید اخبار درباره فعالیت هایی که در حوزه اجرای این قانون انجام داده اید غفلت نکنید و آنها را روی خروجی سایت های شرکت ها بگذارید. جایگاه صنعت نفت را در شفافیت به مخاطبان خودتان اطلاع رسانی کنید و حرکت های درخشان تان را در این زمینه در قالب فرآورده های مختلف رسانه ای ارائه دهید، زیرا بخش بزرگی از امکان تغییر تصویر صنعت نفت در گرو چنین فعالیت هایی است.

نیک پی: به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت می پیوندیم

صمیم نیک پی رئیس دبیرخانه  کمیسیون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» نیز در این نشست گفت: سامانه «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» بستری برای ارتباط شهروندان یا همان متقاضیان اطلاعات با دستگاه های مشمول قانون است. ما نیز در دبیرخانه تلاش داریم تا بر ارائه اطلاعات نظارت کرده و همچنین آنها را تسریع، تسهیل و نتیجه بخش کنیم.


وی افزود: آموزش پذیری، مهمترین موضوع در آئین نامه و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است که دقیقا باید مورد توجه باشد. همچنین برای افزایش دقت در پاسخگویی، شیوه نامه ها توسط نمایندگان مطالعه شوند.


نیک پی با تاکید بر اینکه اگر اطلاع رسانی درباره سامانه از ابتدا به درستی انجام شده بود اکنون جمعیت بسیار بیشتری از شهروندان در این سامانه ثبت نام کرده و درخواست اطلاعات می کردند، گفت: در این زمینه سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به زودی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت متصل می شود. این سامانه در میان ۲۳ پروژه دولت الکترونیک تنها پروژه ای است که صد در صد اجرا شده و بهره برداری رسیده است.


رئیس دبیرخانه  کمیسیون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در پایان افزود: با اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت، مراجعات بیشتر خواهد شد. این آمادگی را داشته باشید که تعداد و نوع درخواست ها ممکن است متفاوت شوند و افزایش یابند.


گفتنی است در پایان این هم اندیشی از شرکت های برتر در زمینه اجرای قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»  تقدیر به عمل آمد. اسامی شرکت های برتر در بخش های چهارگانه عبارتند از: یبشترین تعداد اسناد ثبت شده در سامانه: وزارت نفت، شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ، شرکت نفت فلات قاره، کمترین میزان شکایت نسبت به درخواست: شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، شرکت پالایش نفت آبادان، بیشترین پاسخگویی به درخواست: وزارت نفت، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، کمترین میانگین زمان پاسخگویی (روز): سازمان بهداشت و درمان ، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت انتقال گاز ایران