متخصصین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند موفق شدندآمین گردشی در مدار فاز یک را از ”دی گلایکول آمین” به ”دی اتانول آمین” جایگزین نمایند

کارشناسان اداره بهره برداری و مهندسی پالایش در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند ، پس از ماهها تلاش مستمر و کار تخصصی ، زنجیره وابستگی به یکی از مهمترین محصولات شیمیایی وارداتی”دی گلایکول آمین”را قطع کردند .

به گزارش روابط عمومی پالایشگاه ، در شرایط تحریم های ظالمانه و ناعادلانه اقتصادی و همچنین با توجه به نوسانات ارزی ، خرید و تأمین محصولات ارزشمندی همچون ‹‹ دی گلایول آمین (DGA) ›› از خارج از کشور سخت و زمانبر بوده و به لحاظ راهبری پالایشگاه را درتنگنا قرار می داد . در چنین شرایطی متخصصین داخلی شرکت ، استفاده از ماده جایگزین قابل دسترسی ”دی اتانول آمین” ” تولید داخلی” که امکان تأمین سریع آن در نوسانات عملیاتی فراهم باشد را  در دستور کار شرکت قرار دادند و نتیجه بسیار موفقی از این مهم گرفتند .

به گفته کارشناسان طرح ، نتایج حاصل از این مهم منجر به افزایش میزان جذب گاز هیدروژن سولفوره در محلول آمین گردشی حدود ۱۸%(از میانگین ppm ۲۹۰۰۰ به میانگینppm ۳۴۰۰۰) ، کاهش میزان گوگرد و  افزایش کیفیت گازهای سوختی فاز یک از میانگین ppm۴۶ به ppm۳۷ و به تبع آن موجب کاهش خوردگی در تجهیزات پالایشگاهی و نیز کاهش انتشار سالانه ۲۰۰۰ – ۲۵۰۰ تن گاز دی اکسید گوگرد در محیط پیرامونی  به عنوان دستاوردی مهم در بهبود شرایط زیست محیطی و اقلیم منطقه خواهد شد .

این خبر می افزاید طرح فوق توانسته منجر به افزایش قدرت مانور عملیاتی جهت بهینه سازی غلظت محلول آمین به علت در دسترس بودن DEA به دلیل تولید در پتروشیمی همجوار، قطع وابستگی به واردات آن در شرایط تحریم، حمایت از تولید داخلی ، جلوگیری از خروج منابع ارزی ، افزایش بازیافت گوگرد در حدود ۳ تن در روز ، صرفه جویی اقتصادی ۷۰ درصدی در هزینه های خرید آمین ، بهبود شرایط محیط زیستی منطقه و در نهایت ، منبع فنی ارزشمندی برای واحدهای دیگر نفتی کشور که برنامه تعویض آمین را در دستورکار دارند گردد.

یک دیدگاه در “متخصصین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند موفق شدندآمین گردشی در مدار فاز یک را از ”دی گلایکول آمین” به ”دی اتانول آمین” جایگزین نمایند

دیدگاه ها بسته شده است.