تمرکز سهم ۲۰ درصدی دولت در ۲ پالایشگاه پالایشگاه‌های آبادان و شازند اراک دولتی می‌ماند

شانا _ گروه پالایش و پخش: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به توافق با سازمان خصوصی سازی و هیئت عالی واگذاری گفت: بر اساس توافق جدید دو پالایشگاه آبادان و امام خمینی شازند اراک به طور کامل (۲۰ درصد کل پالایشگاه‌ها) به وزارت نفت و ۷ پالایشگاه‌ باقی مانده (۸۰ درصد) به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.. .

علیرضا ضیغمی در گفت و گو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: بر اساس این توافقنامه، بخش خصوصی به رعایت تمام دستورعمل ها و استانداردهای اچ.اس.یی مصوب وزارت نفت، رعایت حفظ ظرفیت و بهبود عملکرد تولید و تکمیل طرح های در دست اجرا و تولید کیفی فرآورده ها در چارچوب قوانین و مقررات محیط زیست، رعایت برنامه ها، دستورعمل ها، بخشنامه‌ها و مصوبات وزارت نفت در زمینه تعمیرات اساسی واحدها، حفظ سطح تولید، قیمت گذاری، نقل و انتقال، پخش، صدور و فروش فرآورده‌های نفتی ملزم می شود.

علیرضا ضیغمی تصریح کرد: در صورت تصویب هیئت وزیران و طی مراحل قانونی، دو پالایشگاه آبادان و امام خمینی شازند اراک دولتی باقی می مانند و هفت پالایشگاه دیگر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی با بیان این که در گذشته قرار بود پالایشگاه آبادان و بندرعباس دولتی باقی بماند، گفت: با توجه به نزدیکی پالایشگاه بندرعباس به دریا و موقعیت خاص این پالایشگاه برای صادرات فرآورده، با توافق سازمان خصوصی سازی قرار شد این پالایشگاه در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای پروژه های این شرکت گفت: وزارت نفت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها حمایت می کند و ضمانت های لازم را ارائه می کند.

ضیغمی با تاکید بر ضرورت اجرای کامل و دقیق اصل ۴۴ در شرکت ملی پالایش و پخش گفت: باید شرایط را برای تکمیل پروژه‌ها، سود دهی پالایشگاه‌ها و رقابت بیشتر شرکت‌‌ها با یکدیگر فراهم کرد.

بر اساس قانون، سهم وزارت نفت از واگذاری‌ها باید ۲۰ درصد فعالیت بازار باشد، نه ۲۰ درصد فعالیت بنگاه، زیرا اگر وزارت نفت سهم ۲۰ درصدی از فعالیت بازار را نداشته باشد، سرمایه گذاری برای اجرای پروژه ها احراز نمی‌شود و این موضوع تا کنون یکی از اشکال های واگذاری‌ها به بخش خصوصی بوده است.

وزارت نفت موظف است به مدت ۲۵ سال از آغاز واگذاری پالایشگاه ها به بخش خصوصی، خوراک آنها را به قیمت ۹۵ درصد قیمت فوب تامین و فرآورده های تولیدی پالایشگاه ها را بر مبنای قیمت‌‌های بین المللی خریداری کند.