با بهره برداری از نخستین طرح پالایشی با دانش فنی ایرانی محقق شد/تولید روزانه ۱.۳ میلیون لیتر بنزین مرغوب در پالایشگاه امام (ره) شازند

شانا_ گروه پالایش و پخش: با راه اندازی واحد ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه امام خمینی شازند (نخستین دانش فنی ایرانی در صنعت پالایش کشور) روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار لیتر بنزین مرغوب با عدد اکتان ۸۵ در پالایشگاه شازند تولید می شود.. .

به گزارش خبرنگار شانا، مسئول طرح ایزومریزاسیون پالایشگاه امام خمینی شازند امروز (چهارشنبه ۳۰ آذر) در جمع خبرنگاران گفت: واحد ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه امام خمینی شازند با دانش فنی «ایزومیر» متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران (نخستین دانش فنی ایرانی در صنعت پالایش کشور) آبان ماه امسال راه اندازی شد.

به گفته علیرضا خالقی نسب، طراحی پایه این واحد با ظرفیت ۸ هزار و ۵۰۰ بشکه و توانایی تولید روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بنزین مرغوب از سوی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد.

وی درباره روند ساخت پالایشگاه ها در کشور گفت: صنعت پالایش کشور با بیش از ۱۰۰ سال قدمت در ساخت پالایشگاه ها همواره از دانش فنی خارجی استفاده کرده است و واحد ایزومریزاسیون نفتای پالایشگاه امام خمینی شازند نخستین واحد پالایشی کشور با دانش فنی ایرانی به شمارمی آید.

علیرضا خالقی نسب تصریح کرد: برای تغییر استانداردهای سوختی و تطبیق این فرآورده ها با استاندارد یورو ۵ برنامه به روز کردن پالایشگاه های کشور از سوی شرکت ملی پالایش و پخش در دستور کار قرار دارد و طرح توسعه در ۶ پالایشگاه کشور برنامه ریزی شده است.

مسئول طرح راه اندازی واحد ایزومریزاسیون در پالایشگاه شازند امام خمینی گفت: با استفاده از دانش فنی ایزومیر و احداث واحدهای ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه ها، کیفیت بنزین تولیدی ارتقا می یابد.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با هدف حفظ درجه آرام سوزی بنزین (عدد اکتان) پس از حذف ترکیب های سرب دار از بنزین، این پروژه را در کشور اجرایی کرده است؛ به این ترتیب که عدد اکتان نفتای سبک که در پالایشگاه های قدیمی به طور مستقیم در بنزین استفاده می شود ۶۵ تا ۹۰ است، ولی در فرآیند ایزومریزاسیون، با تبدیل پارافین های خطی موجود در نفتای سبک به پارافین های شاخه دار، این شاخص مهم بنزین به حدود ۹۰ افزایش می یابد.

خالقی نسب تصریح کرد: با افزودن محصول فرآیند ایزومریزاسیون به بنزین، دیگر نیازی به افزایش ترکیب های حلقوی در بنزین که سرطان زا هستند، نیست، زیرا پارافین های شاخه دار، علاوه بر افزایش عدد اکتان و حذف سرب از بنزین، هیچ گونه ترکیب های حلقوی به همراه ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: صنعت نفت همواره وارد کننده دانش فنی واحدهای پالایشی تحت لیسانس بوده، اما طراحی، احداث و راه اندازی واحد ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه امام خمینی شازند، نخستین گام در شکستن سنت صد ساله خرید فناوری از خارج در صنعت پالایش است.

وی یکی از نقاط قوت ثبت این دانش فنی را همکاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت با یک واحد صنعتی برشمرد و گفت: دانش فنی ایزومریزاسیون نفتا به طور مشترک به وسیله پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در سال ۸۱ به ثبت رسیده است.

خالقی نسب یادآور شد: این واحد که برای نخستین بار با دانش فنی ایرانی در پالایشگاه امام خمینی نصب شده و تاکنون مشابهی در داخل کشور نداشته و با راه اندازی آن گام بزرگی در خودکفایی کشور برداشته شد.

وی در تشریح دلایل مرغوبیت بنزین تولیدی واحد ایزومریزاسیون نفتا گفت: عدد اکتان بنزین این واحد حدود ۲۰ واحد از خوراک ورودی آن بیشتر است، همچنین با توجه به اینکه بنزین تولیدی از واحد ایزومریزاسیون عاری از هرگونه ترکیبات حلقوی است، با اضافه شدن این بنزین به سبد بنزین پالایشگاه شازند، عدد اکتان بنزین تولید شده حتی با حذف سرب هم کاهش نمی یابد و درصد ترکیبات حلقوی نیز به طور قابل توجه کاهش خواهد یافت.