اولین همایش سالانه پژوهش و فنآوری در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند برگزار شد

امروز دوشنبه مورخ۱۴۰۲/۰۹/۲۰ همزمان با هفته پژوهش،همایش سالانه پژوهش و فنآوری سال ۱۴۰۲ ، با حضور صنایع و دانشگاه های استان مرکزی به میزبانی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اولین همایش سالانه پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با حضور مهندس رجبی مدیرعامل پالایشگاه ، دکتر زیدی فرد معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ، دکتر ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک، اصحاب رسانه و نمایندگان صنایع و دانشگاه های استان مرکزی با هدف بررسی نقش پژوهش در توسعه صنایع مادر، ارائه دستآوردهای پژوهشی شرکت و تقدیر از همکاران پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۲ در محل سالن کنفرانس ساختمان آموزش برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهندس رجبی مدیرعامل پالایشگاه ضمن تبریک هفته پژوهش با ارائه گزارشی از فرآیند فعالیت ها، دستآوردها و تولیدات استراتژیک شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت:« ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراکز پژوهشی یک ضرورت است که منجر به پایداری صنعت می گردد . بر همین اساس باید مسیر را هموار نماییم تا سطح این ارتباط و تعامل ارتقاء یابد.»


مدیرعامل پالایشگاه با اشاره به برخی دستاوردهای ارزشمند پژوهش محور شرکت بیان داشت :« از آنجا که امر پژوهش یک اقدام تیمی ممتد و البته زمان بر است و این مهم در مجموعه شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، جایگاه والا و تعریف شده ای دارد، لذا به لطف خداوند و تلاش شبانه روزی همکاران موفق شدیم در بسیاری از فرآیندهای کاری و عملیاتی از جمله تولید و بومی سازی دو کاتالیست پرمصرف و هزینه بر به موفقیت دست یابیم . همچنین هم اکنون ساخت ۱۴۰۰۰ قلم از قطعات و تجهیزات مهم و وارداتی شرکت با ارزش افزوده بالا از طریق همکاری با شرکت های دانش بنیان، بومی گردیده و واردات آنها قطع شده است.»
وی در خاتمه با ابراز خشنودی از برگزاری کیفی همایش سالانه پژوهش و فنآوری، از تلاشهای ارزشمند اداره پژوهش و فناوری پالایشگاه به ویژه سرکار خانم مهندس هلاکویی تجلیل به عمل آورد.
سپس دکتر زیدی فرد معاون مهندسی، پژوهش و فنآوری وزارت نفت طی سخنانی با ابراز خشنودی از حضور در همایش سالانه پژوهش و فنآوری پالایشگاه امام خمینی (ره) گفت :« این پالایشگاه یکی از اولین شرکت های نفتی بود که تیم خودکفایی خود را فعال نمود و نتایج این اقدام ارزشمند به دیگر شرکت ها نیز تسری یافت که نتایج آن در مجموعه صنعت نفت قابل مشاهده است.»
وی اظهار داشت :« همانطور که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نسبت به دانش بنیان کردن صنایع بزرگ از جمله نفت تأکید نموده اند و دولت نیز بدان اهتمام ویژه دارد ،تمام تلاش ما در این صنعت معطوف بر این است که زنجیره ارزش نفت را تا انتها تکمیل نماییم و این هدف جز از طریق بهره مندی از علم و فناوری و تعامل صنعت با شرکت های پژوهشی و دانش بنیان محقق نخواهد شد . »
در بخش دیگری از این همایش دکتر ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک طی سخنانی ضمن ارائه مطالبی با موضع فرآیند تولید علم ، ضرورت ها، چالش ها و اهمیت نخبه پروری، از کارکنان تلاشگر و متعهد پالایشگاه به عنوان جهادگران عرصه های تولید یاد نمود .


در ادامه دیگر سخنران مراسم دکتر سرایی مدیرعامل ماشین سازی اراک در سخنان خود، نقاط قوت و ضعف پژوهش در صنایع را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و گفت:«پژوهش، کوشش و تلاش انسان برای یافتن راهکارهای مطلوب برای حل مشکلات جامعه بشری است. پژوهش اگر مبتنی بر علم و فرآیندی اصولی و صحیح باشد می تواند علاوه بر رشد و پیشرفت کشور و صنایع مربوطه ، سودآوری قابل ملاحظه ای را نیز در پی داشته باشد .»
در پایان این همایش از همکاران پژوهشگر برتر شرکت در سال ۱۴۰۲ که طرح های پژوهشی ارسالی ایشان به دبیرخانه همایش، حائز رتبه های برتر شده بودند، با اهداء لوح تقدیر، تندیس همایش و هدیه تجلیل به عمل آمد.
این گزارش می افزاید در حاشیه این مراسم قراردادهای مهم پژوهش محور”ارتقاء عملکرد اصلاح واحد شفت با استفاده از تکنولوژی فراصوت” میان پالایشگاه و دانشگاه اراک و قرارداد “ساخت و طراحی ربات ضخامت سنج خوردگی دیواره مخازن به روش آلتراسونیک” میان پالایشگاه و شرکت دانش بینان “مپوا” امضاء شد.
شایان ذکر است با توجه به نقش والای پژوهش در رشد و توسعه پایدار صنایع بزرگ به ویژه صنایع نفتی و پالایشی، همایش سالانه پژوهش و فنآوری با هدف شناخت ظرفیت های علمی پالایشگاه و بهبود نقاط قوت و رفع چالش ها و همچنین ارتقاء انگیزه های پژوهشی همکاران، به صورت سالانه در شرکت پالایش برگزار می گردد .