۰۴ بهمن ۱۳۹۷

اشتراك مطالب

اشتراک rss مطالب

اشتراک توسط ایمیل:

بايگاني موضوعي
بایگانی ماهانه
آمار بازديد

تعمیر اساسی توربوژنراتور ۳۰ مگاواتی SGT700 زیمنس به دست متخصصان داخلی

برای اولین بار در کشور تعمیر اساسی توربوژنراتور ۳۰ مگاواتی SGT700 زیمنس به دست متخصصان داخلی انجام شد.

IMG_0979

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند تعمیرات اساسی توربین توربوژنراتور ۳۰ مگا واتی از نوع SGT700 ساخت شرکت زیمنس برای اولین بار در کشور به همت متفکران و تلاشگران پالایشگاه شازند و یک شرکت داخلی بدون حضور شرکت زیمنس یا نمایندگان آن شرکت با موفقیت انجام شد و در مدار تولید قرار گرفت . .

این گزارش می افزاید از آنجایی که تهیه قطعات و تعمیرات این گونه توربین ها در دنیا تنها در انحصار شرکت سازنده اصلی یعنی زیمنس آلمان می باشد و شرایط تحریم ، شرکت زیمنس را از ارسال قطعه و ارائه نقشه برای تعمیر باز می داشت تلاشگران صنعت نفت یکبار دیگر با توان داخلی موفق به انجام این مهم شد. شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با ظرفیت تولید روزانه بیش از ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز با استاندار یورو ۴ بزرگترین و مهمترین مجتمع پالایشگاهی کشور محسوب میشود که امنیت تأمین انرژی پایدار آن همواره یکی از مهمترین اولویت ها و دغدغه های مدیران و مسولین مربوطه محسوب می گردد و انرژی الکتریکی مورد نیاز واحدهای مختلف این پالایشگاه توسط توربو ژنراتورهای گازی و توربین های بخار تامین می شود که از جمله پیچیده ترین دستگاه های موجود در شرکت سه واحد توربوژنراتور گازی از نوع SGT700 است و هریک با توان اسمی حدودا ۳۰ مگاوات می باشند، از آنجایی که توربین های مذکور در زمره پیچیده ترین توربین های موجود در دنیا هستند و هیچگونه قطعه یدکی و ابزار مخصوصی توسط فروشنده در اختیار پالایشگاه قرا نگرفته است ، دستیابی به این مهم در ابتدا بسیار سخت و حتی غیر ممکن می نمود، اما با حمایت هیت مدیره ، مسئولین و پرسنل پالایشگاه و با توجه به نیاز پالایشگاه به ماشین مذکور همچنین اعلام آمادگی و انتخاب پیمانکار داخلی ، عملیات مذکور در شهریور ماه ۱۳۹۳ آغاز شد و انجام عملیات مهندسی معکوس و تعمیرات اساسی این توربین، با تعین و موظف نمودن پیمانکار در اجرای تأمین نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، طراحی و ساخت ابزارهای مخصوص جهت دمونتاژ و مونتاژ توربین و همچنین تأمین قطعات یدکی اصلی که با توجه به شرایط تحریم، منابع محدود و حساسیت قطعات، به سختی مهیا شد و تعمیر قطعات آسیب دیده بخش داغ توربین، و تست مجموعه دوار ماشین با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم در دور بالاتر از ۱۱۰۰۰ دور بر دقیقه انجام گردید و در نهایت مونتاژ مجدد کلیه اجزاء توربوژنراتورآسیب دیده SGT700 بر اساس دستور العمل های موجود تست و با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت تا برگ زرین دیگری بر کتاب همت جوانان این مرز و بوم اضافه شود.