آیین اختتامیه پنجمین دوره ارزیابی آمادگی عملیاتی-تخصصی آتش نشانان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به میزبانی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند برگزار گردید

آیین اختتامیه پنجمین دوره المپیاد ارزیابی آمادگی عملیاتی تخصصی آتش نشانان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به میزبانی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازندبرگزار گردید و تیم شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند قهرمان این دوره از رقابت ها شد و در جایگاه اول ایستاد .

به گزارش روابط عمومی در این مراسم که امروز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲ /۲/۱۳با حضور مهندس رجبی مدیرعامل، دکتر نریمان نژاد مدیر HSE شرکت ملی پالایش و پخش ، جمعی از مدیران پالایش و پخش ، رؤسا و نمایندگان سازمانهای آتش نشانی و ورزش ، جمعی از مسئولین منطقه ای و همکاران علاقه مند برگزار شد ، شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، جایگاه نخست این دوره از ارزیابی های تخصصی و عملیاتی آتش نشانان را به خود اختصاص داد .

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران،مهندس رجبی مدیرعامل پالایشگاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای فداکار و ایثارگر آتش نشانان در صنعت نفت گفت : « مجموعه پالایش و پخش از ابتدای انقلاب تاکنون همواره برای چرخش چرخ های صنعت و انرژی کشور تلاش نموده است. لذا به خود می بالیم و شکرگزار پروردگار متعال هستیم که در صنعتی توفیق خدمت داریم که خدمتگزاری باارزش برای کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد.»

وی بر لزوم ساری و جاری نمودن تعالیم انسان ساز قرآن کریم در تمامی ابعاد زندگی به ویژه در حوزه کار و تلاش بیان داشت :« این کتاب آسمانی مشحون از دستورات و آموزه های انسان ساز و تعالی بخشی است که می توانیم از آنها به نیکی در محیط های کاری بهره مند شویم .»

مهندس رجبی شکرگزاری از نعمات الهی را یک اصل مهم دانست و افزود : «  طبق فرمایشات قرآن کریم گاه پیش می آید که این دنیا و مسیر حرکت آدمی به صورت طبیعی با مشکلاتی مواجه می گردد؛اما شناخت مشکلات و یافتن راه حل آنها می تواند بسیار کارساز  باشد.»

وی جایگاه HSE در تمامی سازمانها به ویژه در صنعت نفت را مهم ارزیابی نمود و گفت :« لازم است که بحث HSE و ایمنی مورد توجه بیشتر واقع شود و تقویت گردد و همگان ضمن احترام و عمل به قوانین وضع شده ، در راستای آموزش ، ترویج و فرهنگ سازی مقوله ایمنی تلاش نمایند ؛ چرا که ایمنی مختص به یک بازه زمانی مشخص نیست و باید به صورت مستمر بدان توجه شود.»

مدیرعامل پالایشگاه در خاتمه بیانات خود ضمن تقدیر از حضور گرم آتش نشانان و تیم های عملیاتی و تخصصی اعزام شده ، از تمامی دست اندرکاران واحدهای برگزارکننده این المپیاد وزین از جمله HSE و آتش نشانی ، روابط عمومی منابع انسانی ،خدمات عمومی و اجتماعی ، امور ورزش و تربیت بدنی ، حراست و … قدردانی بعمل آورد.

در ادامه دکتر نریمان نژاد مدیر HSE شرکت ملی پالایش و پخش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران آتش نشان گفت :« خوشبختانه ما در حوزه پدافند غیرعامل ، تغییرات رویکردی سازنده ای داشته ایم که به واسطه آن،توفیقات ارزشمندی را کسب نموده ایم . بر همین اساس انتظار داریم که شرکت های پالایشی در حوزه اصلاح ساختارهای HSE اهتمام بیشتری داشته باشند .»

وی با اشاره به سختی ها و حساسیت های کاری کارکنان  HSE بیان داشت :« با توجه به حساسیت کاری این عزیزان در خصوص مقابله با حوادث و اتفاقات کاری ، باید بتوانیم طرح طبقه بندی “شغل آتش نشانی” را در گروه های پیمانکاری تقویت نماییم و از آنجا که ۸۵ درصد ساختار HSEعملیاتی است، لذا نباید به این حوزه ، نگاه ستادی داشته باشیم .»

دکتر نریمان نژاد بر لزوم ارتباط واحدهای HSE با دیگر واحدهای عملیاتی و سیستم های فنی مهندسی شرکت ها تأکید کرد و گفت : « عملکرد  HSEو پدافند غیرعامل،متأثر از عملکرد همه واحدهاست و اگر نتوانیم گروه های ذینفع را تقویت نمایم با مشکل مواجه می شویم . بر همین اساس ضروری است در برخورد با مسائل تعامل و رویکردهای ارتباطی مثبت داشته باشیم و در برابر ریسک های موجود راهکار ارائه دهیم .»

دکتر نریمان نژاد بیان داشت :« رویکرد ما در HSE پیشگیرانه است . لذا امیدوارم تمامی شرکت ها به ویژه شرکت های غیردولتی در این خصوص اهتمام داشته باشند تا بتوانیم جلوی بسیاری از حوادث را پیش از وقوع بگیریم.»

دکتر نریمان نژاد در خصوص روند برگزاری پنجمین دوره ارزیابی آمادگی عملیاتی تخصصی آتش نشانان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت :« ما در طی این سه روز ، شاهد حضور گرم و فعال آتش نشانان عزیزمان بوده ایم و عملکرد ایشان در خور تحسن است . همچنین از میزبانی شایسته شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به ویژه مهندس رجبی مدیرعامل و مدیران و رؤسای دست اندرکار برگزاری این المپیاد ، تقدیر به عمل می آوریم . »

وی در خاتمه بیانات خود افزود : « به شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به جهت کسب جایگاه نخست این دوره از مسابقات تبریک عرض می نمایم . در این دوره از ارزیابی های تخصصی و عملیاتی ، ۴ تیم جهت حضور در المپیاد وزارت نفت که در مهر ماه برگزار می شود ، انتخاب و معرفی می شوند.»

شایان ذکر است در این المپیاد تخصصی که با حضور تیم های اعزامی از تاریخ ۱۱ الی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲  به مدت ۳ روز در مجتمع آموزشی- ورزشی شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند برگزار گردید ، دانش فنی و تخصصی این گروه از همکاران به چالش کشیده شد و در پایان رقابت ها،تیم های برتر معرفی شدند .

این گزارش می افزاید در پایان مراسم اختتامیه ، پس از برگزاری برنامه های مفرح فرهنگی و اجرای گروه های مختلف هنری ، آیین معرفی و تجلیل از تیم های برتر با حضور مدیران و رؤسای حاضر در مراسم برگزار گردید .

 بر همین اساس تیم شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به عنوان تیم اول ، تیم پالایشگاه اصفهان در جایگاه تیم دوم ، تیم الف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان تیم سوم و تیم پالایشگاه کرمانشاه به عنوان تیم چهارم این المپیاد معرفی شدند . همچنین از تیم بندر صادراتی ماهشهر به عنوان تیم برتر اخلاق تقدیر به عمل آمد .

گفتنی است ۴ تیم منتخب این المپیاد ، جهت شرکت در المپیاد وزارت نفت که در مهر ماه سال جاری برگزار می گردد معرفی می شوند .