عملیات تعمیرات اساسی واحدهای ۱۴ و ۱۷در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با موفقیت به پایان رسید

به همت کارکنان سخت کوش شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند پس از روزها کار سخت و شبانه روزی ، عملیات تعمیرات اساسی واحدهای ۱۴ و ۱۷ شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی ، این عملیات که با موافقت مهندس رجبی مدیرعامل ، همراهی کلیه مدیران و رؤسای ستادی و عملیاتی و با همت پرسنل سخت کوش پالایشگاه آغاز شده بود با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت پایان یافت و واحدهای مذکور با موفقیت در مدار تولید قرار گرفتند .

مهندس نوید قربانی رئیس پالایش ۵ شرکت ، ضمن عرض خداقوت به کلیه نیروهای دخیل در این اورهال با تشریح فرآیند و دستاوردهای این تعمیرات اساسی گفت : « بحمدالله با تلاش شبانه روزی مدیریت و همکاران محترم و طبق برنامه زمـان بنـدی شده ، عملیات تعمیرات اساسی واحدهای ۱۴ و ۱۷، با هدف افزایش راندمان و عملکرد دستگاه ها و تجهیزات ، بدون هیچ گونه حادثه ناتوان کننده انجام شد . »

وی ضمن تشکر و قدردانی از همکاری خوب و قابل تحسین کارکنان دخیل در این تعمیرات اساسی بیان داشت : « از نکات قابل توجه در این تعمیرات اساسی می توان به در سرویس قرار داشتن خط A واحد و تولید بدون وقفه با حداکثر مقدار ، اشاره نمود که وظیفه راهبری واحد و اعمال کنترل های  لازم را دو چندان می نماید. ضمن اینکه برای اولین بار عملیات تخلیه و بارگیری ، با تکیه برتوان و تجهیزات داخلی و بدون کمک نیروهای خارجی و صرفا توسط نیروهای شرکتی شاغل در پالایشگاه و یک شرکت پیمانکاری با جذب نیروهای بومی موجود در منطقه و استان مجاور انجام شد. از دیگر نکات قابل توجه و بارزی که می توان به آن اشاره نمود استفاده از بخشی از کاتالیست مورد نیاز از کاتالیست داخلی برای اولین بار در راکتورهای واحد RCD می باشد ، بطوری که انشاالله پس از RUN TEST و انجام سایر تست های مورد نیاز و اطمینان از بازدهی مطلوب کاتالیست ، کشور در این زمینه به خود کفایی رسیده و تأمین کاتالیست برای شرکت با سهولت بیشتر و هزینه پایین تر امکان پذیر خواهد بود ؛ ضمن اینکه سالانه از خروج مقادیر هنگفتی ارز جلوگیری خواهد شد

عملیات تخلیه و بارگیری کاتالیست راکتورهای واحد RCD به صورت شبانه روزی طی مدت ۳۰ روز و درشرایطی که برودت هوای فصل زمستان به دشواری کار افزوده بود با اراده و پشتکار تیم های عملیاتی ، تعمیراتی ، مهندسی  و سایر دپارتمان های مرتبط در پالایشگاه انجام و به کلیه برنامه های از قبل تعیین شده جامه عمل پوشانده شد و پس از انجام بازرسی های مورد لزوم و چک نمودن و آماده سازی کلیه ادوات و تجهیزات واحد ، به حول و قوه الهی و با تلاش نیروهای عملیاتی در کمترین زمان و بصورت ایمن با حداکثر تولید در سرویس عملیاتی قرارگرفت .

کاتالیست های Train B واحد RCD پس از ۲۶ ماه فعالیت که خود یک رکورد در فرآیند و بازدهی کاتالیست محسوب
می شود با جذب گوگرد ، فلزات و سایرناخالصی ها به مرحله اشباع رسیده بود که با وزن تقریبی بیش از ۱۰۰۰ تن تخلیه و مجدداً بارگیری گردید.

واحد RCD با ظرفیت ۶۹۵۰۰ بشکه در روز با فشار ۲۰۰ بار ودمای حدود ۴۰۰ درجه سانتی گراد ته مانده برج های تقطیر را دریافت و پس از تصفیه فلزات و سولفور زدایی و جداسازی ناخالص ها از آن ، بخشی را به عنوان سوخت کشتیرانی و بخش دیگری جهت تولید ۸ میلیون لیتر بنزین ، ۱۵۰۰ تن گاز مایع و ۵۰۰ تن پروپلین تحویل واحد RFCC می نماید.

لازم به ذکر است هم زمان با تعمیرات اساسی راکتورهای واحد RCD ، تعمیرات اضطراری بخشی از TRAIN A واحد تولید هیدروژن ۲ ، از جمله عملیات تخلیه و بارگیری کاتالیست های کوره ریفرمر شامل ۲۴۰ تیوب که شامل ۲۶ تن کاتالیست
 می باشد با همت همکاران شاغل در شرکت و به کارگیری پیمانکار مربوطه انجام گردید .

از جمله مواردی که درعملیات تعمیرات اساسی واحد ۱۷ ( HPU2 ) انجام گردید و از نقطه نظر الزامات  HSE  فرآیند و ضرورت استمرار تولید دارای اهمیت ویژه ای است می توان به برشکاری و نوسازی تعداد ۱۰۶ عدد از لوله های کورهH1701  که دچار ترک داخلی و احتمال نشت به بیرون داشتند اشاره نمود . انجام بازرسی های تخصصی از قسمت های مختلف واحد توسط همکاران بازرسی فنی ، بر طرف نمودن نشتی هیدروژن از فن هوایی E1707   و نیز تنظیم  نحوه قرار گیری مشعل های کوره ریفرمر مطابق با طراحی با همکاری  واحد مدیریت انرژی که موجب به سوزی و افزایش راندمان آن می شود نیز از اقدامات موثر  و بارز این دوره از تعمیرات اساسی واحد می باشد ؛ ضمن اینکه بخش هایی از پایپینگ این بخش از واحد عملیاتی
(TRAIN A ) که دچار خوردگی و کاهش ضخامت شده بودند و موجبات اختلال در فرآیند و تولید مستمر را فراهم می نمودند نیز تعویض و بازسازی گردید.

شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند دارای دو واحد تولید هیدروژن یکی با ظرفیت ۵۰ میلیون فوت مکعب در روز و دیگری در دو ردیف موازی با ظرفیت ۱۳۵ میلیون فوت مکعب در روز می باشد. در این واحدها با استفاده از واکنش گاز طبیعی و بخار آب در دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد هیدروژن مورد نیاز سایر واحدهای پالایش تولید میگردد.شایان ذکر است در این تعمیرات اساسی ، مهندسین و متخصصان ایرانی توانستند با بهره گیری کامل از توانمندی های داخلی و بدون وابستگی به خارج ازکشور ، عملیات تعمیرات اساسی را با موفقیت به پایان برسانند و واحدهای مذکور را آماده
 بهره برداری نمایند