در سالروز افتتاح پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نشست خبری مهندس رمضان پور با حضور اصحاب رسانه در شرکت برگزار شد

روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۷ ، همزمان با بیست و هشتمین سالگرد افتتاح پالایشگاه ، نشست خبری مدیرعامل پالایشگاه با حضور مهندس رمضان پور و اعضاء هیئت مدیره با حضور خبرنگاران و نمایندگان خبرگزاری های استانی و کشوری در محل سالن شهدای حرم شرکت برگزار شد .

در ابتدای این مراسم مهندس رمضان پور ضمن خیرمقدم به میهمانان و با تبریک تقارن سالگرد افتتاح پالایشگاه و روز خبرنگار گفت : بیست و هشتمین سالگرد افتتاح پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را خدمت مردم ایران ، هم استانی ها و همکاران تلاشگر خود دراین شرکت تبریک عرض می نمایم . حضور صنایع بزرگی همچون پالایشگاه در استان مرکزی مایه خیر و برکت و آبرومندی برای مردم همجوار و ملت ایران به شمار می آید و من امیدوارم از طریق تعامل بیشتر با شما خبرنگاران و اصحاب رسانه  بتوانیم اخبار صحیح و شفافی را در رابطه با دستاوردهای به دست آمده در طی ۲۸ سال عملکرد این شرکت به مردم شریف ایران ارائه نماییم و واقعیت های نهفته در این صنعت بزرگ را که شاید برای بخش قابل توجهی از مردم نهفته است را بهتر از گذشته در اختیار مخاطبین قرار بدهیم .

مدیرعامل پالایشگاه در ادامه با تشریح فعالیت ها و اقدامات انجام شده شرکت در حوزه عملیات تولید و بهره وری افزود :” پروپیلن در تولید شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند تا سال گذشته کمتر از ۱۴۰ هزار تن در سال بود که با توسعه فناوری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ،تولید این محصول اکنون به ۲۰۰ هزار تن در سال رسیده است.                              
وی ادامه داد: حفظ و نگهداری  ظرفیت فروش نفت خام و استمرار عملیات تولید فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور بدون وقفه و بالاتر از ظرفیت طراحی شده در دستور کار قرار دارد و در این مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی مد نظر قرار دارد.

 مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند اظهار داشت: اجرا و بهره‌برداری از طرح نرمال هگزان و نرمال پنتان با ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن و با صرفه‌جویی ارزی بالغ بر ۴۵ میلیون دلار در سال یکی دیگر از اقدامات این واحد پالایشگاهی که در راستای تحقق جهش تولید بوده و  در یک‌سال اخیر انجام شده است.

رمضان پور بیان کرد:انجام موفقیت‌آمیز تخلیه و شارژ کاتالیست‌های واحد RCD که برای اولین بار از انحصار خارج شد و با کاهش چشمگیر هزینه‌ و ثبت رکوردهای جدید در کاهش قابل توجه مدت زمان اجرا و انجام موفقیت‌آمیز بزرگترین تعمیرات اساسی ۱۲ واحد عملیاتی در سطح کشور با وجود شیوع ویروس کرونا و بدون حادثه با صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی از دیگر اقدامات شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در یک‌سال اخیر است. 

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ترمیم ترک نازل راکتور واحد آیزوماکس توسط شرکتهای داخلی خبر داد و اضافه کرد: “۲ دستگاه مبدل فشار بالای واحد آیزوماکس که سال‌های متمادی در محوطه سلویج پالایشگاه رها شده بود خوشبختانه در کارگاه مرکزی و با استفاده از دانش، توانمندی و تجهیزات داخلی تعمیرو قابل بهره برداری گردید” .                                          .                                                                                  
مدیرعامل گفت: پرداخت بدهی ارزی این واحد پالایشگاهی از محل صندوق ذخیره ارزی با عاملیت بانک ملت بابت ساخت طرح توسعه مرحله دوم به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو و تسویه آن با نرخ ارز سال ۱۳۹۱ با استفاده از ظرفیت‌های قانونی , ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید به ارزش ۲۲ هزار ۱۳۷ میلیارد ریال  را از دیگر اقدامات این واحد پالایشگاهی در یک‌ سال اخیر عنوان کرد . 

رمضان پور گفت: ساخت، نصب و راه‌اندازی ۱۲ بازوی بارگیری با هدف فروش بیشتر محصولات، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای تمام نیروهای پیمانکاری بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در پیمان‌های مستمر شرکت، توجه ویژه به تولید داخل و بومی‌سازی‌ ساخت قطعات مورد نیاز بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ قلم کالا و با صرفه‌جویی بالع بر ۸۰۰ میلیارد ریال و توسعه ۱۶ هکتاری فضای سبز از دیگر اقدامات شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند است.

در ادامه مهندس رمضان پور به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ داد و در پایان مراسم با اهدای شاخه گل و لوح تقدیر از کلیه خبرنگاران حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد .

شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند از شرکتهای فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که به عنوان اولین پالایشگاه عصر انقلاب و بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه‌اندازی گردید. این پالایشگاه در کیلومتر ۲۰ جنوب استان مرکزی  واقع در شهرستان شازند در زمینی به وسعت ۶۰۰ هکتار، از سال ۱۳۶۸ رسما آغاز به کار نمود و در ۱۷ مرداد ماه ۱۳۷۲توسط رئیس جمهور وقت راه‌اندازی شد. بخش زیادی از تجهیزات توسط کارخانجات و صنایع سنگین داخلی طراحی و نصب گردید و با تلاش چشمگیر نیرو های متخصص ایرانی ظرفیت در آن زمان از  150  به ۱۷۵ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند پس از اجرای فاز دوم و در حال حاضر با ظرفیت پالایشی روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام، مدرن ترین و سود آورترین پالایشگاه نفت کشور و ازجمله پالایشگاههای به روز منطقه خاورمیانه می باشد، بطوریکه تطابق مشخصات کیفی محصولات تولیدی این پالایشگاه با استانداردهای اروپا ( یورو۴) اهمیت آن را دو چندان می نماید                         ..                                                                                                                            .                                  
 از سال ۱۳۸۵ طرح ارتقاء کیفی محصولات این شرکت با هدف حداکثر
سازی تولید بنزین، کاهش نفت کوره و رعایت استانداردهای محیط زیست، ایجاد ارزش افزوده آغاز گردید و علی رغم تمامی کمبودها و به ویژه فشارهای ناشی از تحریمهای بین المللی، به حول و قوه الهی و با همت والای متخصصان متعهد داخلی، فاز دوم  تکمیل و کلیه واحدهای جدید تا پایان سال ۱۳۹۱ به ثمر نشست .