مهندس رجبی در نشست هم اندیشی زیست محیطی پایش آبهای زیرزمینی بیان کرد :مسأله پایش آبهای زیرزمینی منطقه شازند ، برای ما یک دغدغه بلند مدت است

با توجه به استقرار شرکت ها و صنایع نفتی در شهرستان شازند ، جلسه تشریحی پروژه پایش آبهای زیرزمینی در منطقه به محوریت شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی اولین نشست زیست محیطی پایش آبهای زیرزمینی با هماهنگی اداره HSE پالایشگاه ، با توجه به اهمیت حفظ منابع آب و ضرورت انجام پایش و رصد آلودگی های احتمالی نفتی در آبخوان منطقه ،صبح امروز مورخ ۱/۶/۱۴۰۱ با حضور مدیران استان مرکزی و شهرستان شازند به میزبانی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در  محل سالن شهدای مدافع حرم برگزار گردید و اقدامات صورت گرفته در این خصوص از سال ۱۳۹۳ تاکنون ، باحضور تیم دانشگاه تبریز (مشاور پروژه)، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

در این جلسه پروژه طراحی و اجرای شبکه پایش کیفیت آبهای زیرزمینی در منطقه ، جهت جلوگیری از آلودگی آبخوانها با هدف دستیابی به اطلاعات دقیق از وضعیت کلی آب منطقه و حفاظت از منابع ارزشمند آب زیرزمینی ، شناسایی منابع آلودگی موجود در منطقه و تشخیص به هنگام آلودگی در مناطق پرخطر ، جلوگیری از گسترش آلودگی احتمالی به منابع آب زیرزمینی و پیش بینی و کنترل حرکت آلودگی و همچنین شناخت ویژگی های آبخوان و اتخاذ استراتژی مناسب پاکسازی در صورت بروز آلودگی ، بررسی گردید .

در ابتدای مراسم مهندس رجبی مدیرعامل پالایشگاه ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر، هفته دولت را خدمت تمامی خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض نمود و یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت .

مدیرعامل در ادامه بر لزوم توجه هر چه بیشتر بر حفظ حاملهای انرژی از جمله آب تأکید نمود و بیان داشت : « مسأله پایش آب های زیرزمینی برای ما یک دغدغه مهم است که در کلیه جلسات به صورت مداوم بدان می پردازیم و برای آن برنامه های عملیاتی داریم . ما به این امر نه به صورت مقطعی و گذرا ، بلکه به صورت بلندمدت نگاه می کنیم .لذا پای کار هستیم و به غیر از قراردادی که با دکتر واعظی و تیم دانشگاه تبریز داریم در صورت لزوم با تیم های علمی دیگر نیز قرارداد خواهیم بست تا این اطمینان خاطر در ما ایجاد شود که آبهای منطقه از هر گونه آلایندگی مصون می ماند . »

مهندس رجبی کمک و همکاری تمامی مسئولین منطقه ای را در تحقق حفظ خاک و آب منطقه از آلاینده ها ضروری دانست و گفت : «  آنچه که مهم است این گونه اقدامات زیست محیطی باید در داخل مجموعه های صنعتی انجام شود و تیم های کارشناسی داخل شرکت و خارج از مجموعه باید به این مسآله بپردازند . پس باید همگی از فضای دفاعی خارج شویم و به این قضیه به صورت عملیاتی ورود نماییم و کار را با همت و قدرت پیش ببریم .لذا من از محیط زیست استان و دیگر صنایع در تحقق این هدف درخواست همکاری دارم

سپس مشاور پروژه دکتر عبدالرضا واعظی دکترای آبهای زیرزمینی و استاد دانشگاه تبریز با ابراز خشنودی از حضور در جمع متخصصین حوزه صنعت نفت گفت : « دانشگاهیان باید حضور در صنعت را یک فرصت بدانند و اتفاقات خوبی که در حوزه های علمی می افتد ، نتیجه همین ارتباطات و جلسات متقابل است . »

دکتر واعظی ایجاد شبکه  پایش را برای کلیه صنایع بزرگ به خصوص صنایع نفتی بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت:« اقدامات ارزنده ای درحوزه پایش آبهای زیرزمینی در صنایع مختلف نفتی کشور انجام شده است که بسیار ارزنده و مفید فایده بوده اند . این پروژه برای پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است و امروز فاز سوم این مطالعات با موضوع تعیین منشأ و گسترش آلودگی های احتمالی نفتی آبهای زیرزمینی در محدوده این شرکت و مناطق پیرامونی تأثیرگذار ، آغاز خواهد شد .»

واعظی روند انجام این پروژه را کاملاً علمی و عملیاتی ارزیابی کرد و اظهار داشت : « فاز سوم پروژه شناسایی آلودگی‌های احتمالی در آبخوان پالایشگاه آغاز گردید . در این پروژه پژوهشی که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز انجام خواهد شد ، علاوه بر پایش آبخوان، احتمال وجود آلودگی بررسی و منابع آلاینده مشخص خواهد شد. »

سرپرست تیم تحقیقاتی پایش آبهای زیرزمینی با اشاره به اجرای دو مرحله از این پژوهش در سالهای گذشته اظهار داشت:«در این پروژه، منشأ آلاینده‌ها، گسترش و غلظت آنها تعیین و روشهای مناسب پاکسازی آبخوان پیشنهاد خواهد شد. »

وی ضمن ارائه گزارشی از توانمندیهای دانشگاه تبریز در حوزه شناسایی و پاکسازی آلاینده‌های نفتی از آبخوان گفت :« تیم تحقیقاتی تاکنون در ۷ پالایشگاه کشور، ۱۴ طرح پژوهشی ـ اجرایی انجام داده‌اند و پالایشگاه شازند بعد از پالایشگاه بندرعباس پیگیرترین پالایشگاه در زمینه پایش و حفاظت از آبهای زیرزمینی می‌باشد و یک الگوی موفق ارتباط بین دانشگاه و صنعت در حال اجرا است.»

وی در پایان سخنان خود ، دانش پایش آبهای زیرزمینی را یک فنآوری بومی دانست و گفت : « پیش از این برای پایش آبهای زیرزمینی از منابع خارجی همانند کشور ژاپن استفاده می شده است ؛ اما در حال حاضر صفر تا صد این پروژه علمی را خودمان در داخل کشور انجام می دهیم و شناسایی و پاکسازی آلودگی آبهای زیرزمینی ، یک دانش بومی شده است . خوشحالیم که در حال حاضر روی مرزهای دانش حرکت می کنیم و با همه متخصصین دنیا در این حوزه در ارتباط هستیم و هر روز بیشتر از گذشته دانش خود را بروزرسانی می نماییم .این افتخار بسیار بزرگی است و تمامی شرکت های صنعتی اعم از پالایشگاه ، پتروشیمی ، پخش و خطوط لوله در توانمد شدن این تکنولوژی همکاری می نمایند و اگر افتخاری هست برای همه ما است .»

در پایان مراسم مهندس غلامی مدیر عملیات پالایشگاه ضمن تشکر از حضور میهمانان و دغدغه ایشان نسبت به مسأله پایش آبهای زیرزمینی منطقه گفت : « ما قرارداد پایش آبهای زیرزمینی را به همین منظور منعقد نموده ایم و مطالعات لازم را در خصوص آن انجام خواهیم داد . اگر مشکل آلودگی داخلی وجود داشته باشد ، وظیفه داریم در راستای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم ؛ اما ممکن است پس از دریافت گزارشات نهایی ، مشخص شود که منشأ آن غیر از پالایشگاه است و شرکت آلاینده به دلایلی نتیجه این آزمایشات و مطالعات را نپذیرد پس باید متولیان زیست محیطی استان و دادستان محترم به لحاظ حقوقی هم به این مهم بپردازند . لذا چنانچه بر اساس امکانات موجود مطالعات برون سازمانی ممکن باشد انجام می شود و در غیر این صورت در قالب اضافه کاری پروژه آن را انجام خواهیم داد .»

این گزارش می افزاید در این نشست دکتر واعظی مشاور پروژه به سؤالهای مطرح شده از سوی مسئولین استان و شهرستان پاسخ داد .